Reizen
20 juni 2022, 19:27
Ingepakt en wel en klaar om jouw zonnige vakantiebestemming te bezoeken waar je zo op had verheugd? De kans is vanwege de chaos op Schiphol komende tijd extra groot dat jouw vlucht wordt geannuleerd. Wat zijn je rechten als dit je overkomt?
Als jouw vlucht wordt geannuleerd zijn er in principe twee dingen die je kunt doen: een andere vlucht accepteren, zodra er een alternatief is. Of: je krijgt je geld terug, om zelf een nieuwe vlucht te boeken. Daarbij moet je je wel realiseren dat de kans dat je weer iets op Schiphol vindt, niet erg groot is. Het is dan ook raadzaam om lokale vliegvelden te proberen.
Ook is het goed om te weten dat als de luchtvaartmaatschappij weigert je vlucht om te boeken, je zelf bij een andere aanbieder een eigen vlucht mag boeken en de kosten hiervan mag declareren bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarbij heb je soms zelfs ook recht op een vergoeding van extra gemaakte kosten, zoals een hotelovernachting of eten en drinken. Wel zou je bijvoorbeeld moeten accepteren dat het kan zijn dat je pas de volgende dag vliegt en dus later op je vakantiebestemming bent. Je hebt dan wel weer het recht om het geld voor de gemiste vakantiedag terug te krijgen.
Als je een pakketreis hebt geboekt, is de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau verantwoordelijk voor de gehele reis en moet de organisatie dan ook zorgen dat jij op jouw vakantieadres komt. Wel ben je genoodzaakt een vervangend of vergelijkbaar aanbod te accepteren. Als er geen alternatieve reis is, moeten de kosten van de gehele reis worden terugbetaald door de partij.
Dit werkt anders bij een losse vliegticket en losse overnachting. Dan hoeft de luchtvaartmaatschappij niet te betalen en betaal je de kosten zelf. Het geld voor het ticket kun je terugvorderen, maar de andere kosten zijn voor eigen rekening. Contact opnemen na een annulering van een pakketreis verloopt met de reisorganisatie zelf. Indien er een los ticket is geboekt, is het contact altijd met de luchtvaartmaatschappij zelf.
Zodra je een pakketreis of vlucht hebt geboekt is de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie verantwoordelijk voor een oplossing. Laat je dan ook niet door een van de twee aanbieders wijsmaken dat je 'bij Schiphol' moet zijn.
Vraag je geld terug bij de luchtvaartmaatschappij zelf, dan moet dit bedrag binnen zeven dagen aan je worden terugbetaald. Een voucher of nieuwe vlucht mag je in elk geval weigeren, je hebt namelijk recht op je geld terug. Vraag je je geld via je reisbureau terug, dan geldt de betaaltermijn van zeven dagen niet.
Je hoort hoe dan ook je geld terug te krijgen, als een luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert. Alleen doen maatschappijen en ticketwebsites dat niet altijd uit zichzelf en moet je hierbij zelf in actie komen. Wacht hier niet langer mee dan twee jaar, dan vervalt je recht op de vergoeding namelijk.
Hoewel het een oplossing zal lijken om je vlucht zelf te annuleren en hiermee af te zijn van de onzekerheid, wordt dit zeer afgeraden. Wanneer je namelijk zelf je vlucht annuleert heb je nergens meer recht op.
Bovenstaande video verscheen eerder op deze website
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.