Terug

Volg Hart van Nederland

Vluchten geannuleerd naar Rhodos, dit moet je doen als reiziger

Vluchten geannuleerd naar Rhodos, dit moet je doen als reiziger

Reizen

23 juli 2023, 12:25

TUI, Sunweb en Corendon annuleren de reizen richting Rhodos de komende dagen. Op het Griekse eiland woeden hevige branden. Wat moet je doen als je reis geannuleerd wordt?

TUI-reizigers die naar Rhodos zouden vertrekken, zijn geïnformeerd dat hun reis is geannuleerd, meldt TUI. TUI probeert een alternatief te vinden en de komende dagen neemt de organisatie contact met de reizigers op.

Sunweb-reizigers die niet meer naar Rhodos kunnen vliegen, hebben alternatieve vakanties aangeboden gekregen, op andere Griekse of Spaanse eilanden.

Dat alternatief kun je natuurlijk accepteren, maar in sommige gevallen wil de luchtvaartmaatschappij je ook compenseren. Het is onduidelijk of dat in dit geval ook gebeurt. Neem daarover contact op met je vliegmaatschappij of reisorganisatie.

Als je een annuleringsverzekering of reisverzekering hebt, kunnen zij jou ook verder helpen.

Het Calamiteitenfonds vergoedt ook

Het Calamiteitenfonds heeft het gebied op Rhodos aangeduid als calamiteit, met ingang van zaterdag. Dat houdt in dat het fonds de kosten vergoedt van reizigers die onder de garantieregeling op het zuidoostelijke deel van het Griekse eiland verblijven of verbleven. Het gaat dan om de kosten voor bijvoorbeeld reisaanpassingen, repatriëring en niet-genoten vakantiedagen.

Voorwaarde is wel dat de reisorganisatie waarbij de reis is geboekt, aangesloten is bij het Calamiteitenfonds. TUI, Corendon en Sunweb, die eerder zondag aangaven de komende dagen geen reizigers meer richting Rhodos te sturen, zijn aangesloten reisorganisaties.

Je kunt ook een claim indienen voor schadevergoeding

Wat je sowieso kunt doen bij een geannuleerde vlucht is een claim indienen voor een schadevergoeding. Of je een schadevergoeding krijgt, leggen we hieronder uit.

Is je vlucht binnen 14 dagen van de vertrekdatum geannuleerd of kom je door vertragingen meer dan 3 uur later aan op je plaats van bestemming? Dan heb je mogelijk recht op verzorging en een vergoeding tot €600, afhankelijk van de afstand van je vlucht en het ervaren ongemak.

Of je een schadevergoeding krijgt, ligt ook eraan of er sprake is van overmacht bij de vliegmaatschappij. Hieronder vallen onder meer slechte weersomstandigheden, medische noodlandingen of stakingen op de luchthaven. Van overmacht is geen sprake als het gaat om een technisch mankement, als een cabinepersoneel ziek is, door stakingen van eigen personeel of als het vliegtuig vertraagd is door een eerdere vlucht.

Omdat de mogelijkheid tot claims door de Europese Unie is geregeld, heb je alleen recht op een schadevergoeding wanneer de vlucht vanuit een luchthaven in de EU vertrekt, of wanneer een vlucht landt op een luchthaven in de EU én is uitgevoerd door een vliegmaatschappij uit de EU.

Hoe dien je een claim in?

Een claim kan je op verschillende manieren indienen. De eerste is het heft zelf in handen te nemen. Dit is soms makkelijker dan je denkt. Het kan bijvoorbeeld door op de site van een vliegmaatschappij een formulier in te vullen. Je kan volgens de EU261-verordening compensatie voor de vlucht en gemaakte onkosten terugeisen.

Je vult de gegevens van de vlucht in en de gegevens van de passagier(s). Als de vliegmaatschappij de claim accepteert kan het geld soms al binnen enkele dagen op je rekeningnummer gestort worden. 

Mocht de claim niet worden geaccepteerd of heb je liever ondersteuning, dan kan je terecht bij verschillende organisaties. Zo kan je jouw rechtsbijstandsverzekeraar of reisverzekeraar inschakelen. Het Europees Consumenten Centrum van de overheid kan je van advies voorzien en gratis bemiddelen bij claims met EU-luchtvaartmaatschappijen die niet in Nederland zijn gevestigd, zoals het Ierse Ryanair of het Duitse Lufthansa.

Een andere eenvoudige manier om je claim af te handelen is via een claimbureau. Voorbeelden hiervan zijn EUclaim, Vlucht-vertraagd en Claimingo. Dit zijn commerciële bedrijven gespecialiseerd in het afhandelen van claims. Ze vragen vaak een vergoeding die uitkomt op 25-35 procent van de claim.

Hoe krijg ik het geld terug van mijn accommodatie en/of huurauto?

Als je een pakketreis hebt geboekt, is de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau verantwoordelijk voor de gehele reis en moet de organisatie dan ook zorgen dat jij op jouw vakantieadres komt. Wel ben je genoodzaakt een vervangend of vergelijkbaar aanbod te accepteren. Als er geen alternatieve reis is, moeten de kosten van de gehele reis worden terugbetaald door de partij.

Dit werkt anders bij een losse vliegticket en losse overnachting. Dan hoeft de luchtvaartmaatschappij niet te betalen en betaal je de kosten zelf. Dan moet je contact opnemen met je annulerings- of reisverzekering. Contact opnemen na een annulering van een pakketreis verloopt met de reisorganisatie zelf. Indien er een los ticket is geboekt, is het contact altijd met de luchtvaartmaatschappij zelf.

Hart van Nederland/ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.