Waarschuwen
15 sep 2023, 21:14
De 72-jarige Ada en 76-jarige Harrie Muyres kunnen zich wel voor de kop slaan. Het oudere echtpaar is zwaar opgelicht na een belletje van een zogenaamde 'ING-bankmedewerker'.
Op een slinkse wijze vertelde de oplichter hen dat boeven hun gegevens in handen hadden gekregen, en dat ze zo snel mogelijk al hun geld en waardevolle spullen moesten afstaan. Het oudere stel gaf alles wat ze hadden, waaronder een gouden hartje met as van Ada's moeder. "Dat het hartje weg is vind ik het ergste van allemaal. Die mensen hebben geen hart of ziel."
De oplichter vertelde het stel dat boeven het op hen gemunt hadden. Er zou een briefje zijn gevonden met hun adres om in te breken. "Ze weten ons adres, ik ben nu wel angstig", vertelt Ada aan Hart van Nederland. De oplichter aan de telefoon vroeg Ada hoeveel contanten ze in huis had. "Dat was zo'n 550 euro in totaal. Dat moest ik van hun in een envelop doen."
Nog even had Ada haar twijfels en vroeg of ze echt van de ING waren. Maar daar reageerden de oplichters zo medelevend op dat ze vertrouwde dat ze toch écht met de bankmedewerkers aan het praten was. Ada gaf haar pasnummer, pinnummer en verhoogde haar dag limiet naar 4500 euro. "Ik had ook nog spaargeld apart staan voor de kleinkinderen. Die moest ik op de rekening zetten."
Ada werd verteld dat iemand langs zou komen die de envelop met contant geld en de pinpas mee zou nemen. Ook sieraden ter waarde van 5000 euro moest ze in een envelop stoppen. Wat misschien nog wel het ergste is, is een goud hartje met as van haar moeder. "Hetgeen waar voor mij de meeste emotionele waarde aan zit, is nu weg."
Zodra de oplichters weg waren en Ada zag dat ze geld hadden gepind wist ze meteen dat het niet goed was. Uiteindelijk hebben de oplichters in bijna 4000 euro gepind, 550 euro aan contanten meegenomen en meer dan 5000 euro aan sieraden. Ada en Harrie namen snel contact op met de ING. Die bevestigden dat ze inderdaad opgelicht waren.
ING laat weten het 'uiterst vervelend' te vinden dat het stel slachtoffer is geworden van de criminelen. "We hebben gisteren en eergisteren contact met de klant gehad en haar hebben verteld over de door ons genomen acties en de positieve resultaten daarvan", aldus een woordvoerder. Klanten die slachtoffer zijn geworden van oplichting, worden verzocht zich zo snel mogelijk te melden bij ING.
Het verhaal van Ada en Harrie staat niet op zichzelf. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 16 procent van de slachtoffers van phishing te maken met dit zogenaamde bankspoofing: de dader deed alsof hij een medewerker van de bank was. In totaal was 8 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder slachtoffer van een of meerdere vormen van online oplichting en fraude.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.