Terug

Volg Hart van Nederland

Consumentenbond waarschuwt voor misleidende reisaanbiedingen: pas op voor deze lokkertjes

Waarschuwen

26 feb 2024, 11:15

De Consumentenbond waarschuwt klanten voor misleidende aanbiedingen van reisorganisaties. Twee derde van de onderzochte reisaanbiedingen klopt niet.

Volgens een nieuw onderzoek blijkt dat veel reisorganisaties klanten proberen te lokken met bijvoorbeeld aanbiedingen die tijdens het boeken van prijs veranderen. "Of er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie."

Onderzoekers van de Consumentenbond keken bij 250 aanbiedingen van tien partijen uit de reiswereld of ze ook echt te boeken waren voor de geadverteerde prijs. Daaruit blijkt dat twee derde van de onderzochte aanbiedingen niet bleken te kloppen.

Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopten zelfs geen enkele van de onderzochte aanbiedingen. Ook bij TUI klopten de aanbiedingen vaak niet, stellen de onderzoekers.

Handhaven

Begin vorig jaar trok de Consumentenbond al een vergelijkbare conclusie. Toen beloofde reisaanbieders beter op te letten op de vakanties die aangeboden worden. "Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties", aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Molenaar zegt dat de bond het onderzoek heeft gedeeld met toezichthouder ACM met het verzoek om te handhaven. "Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend."

Herkennen

De Consumentenbond laat aan Hart van Nederland weten dat het lastig is om een misleidende aanbieding van te voren te herkennen. "Bij veel reisorganisaties is de definitieve prijs pas aan het einde van de boeking te zien. Omdat mensen dan al veel tijd hebben gestoken in hun boeking, besluiten ze toch maar om dat bedrag er voor neer te leggen."

Wel laat de Consumentenbond weten dat bij reisorganisaties ANWB, Sunweb en Corendon de minste misleidende advertenties te zien zijn. "Maar ook daar gaat het nog weleens mis." Reisorganisaties hebben twee weken de tijd om hun advertenties aan te passen. "Anders stappen we naar de rechter", aldus de Consumentenbond.

Hart van Nederland heeft de betreffende reisorganisaties om een reactie gevraagd. De organisaties komen hier later op terug.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Door op ‘aanmelden’ te klikken, ga ik ermee akkoord dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Hart van Nederland/ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Door op ‘aanmelden’ te klikken, ga ik ermee akkoord dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.