Waarschuwen
26 feb 2024, 11:15
De Consumentenbond waarschuwt klanten voor misleidende aanbiedingen van reisorganisaties. Twee derde van de onderzochte reisaanbiedingen klopt niet.
Volgens een nieuw onderzoek blijkt dat veel reisorganisaties klanten proberen te lokken met bijvoorbeeld aanbiedingen die tijdens het boeken van prijs veranderen. "Of er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie."
Onderzoekers van de Consumentenbond keken bij 250 aanbiedingen van tien partijen uit de reiswereld of ze ook echt te boeken waren voor de geadverteerde prijs. Daaruit blijkt dat twee derde van de onderzochte aanbiedingen niet bleken te kloppen.
Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopten zelfs geen enkele van de onderzochte aanbiedingen. Ook bij TUI klopten de aanbiedingen vaak niet, stellen de onderzoekers.
Begin vorig jaar trok de Consumentenbond al een vergelijkbare conclusie. Toen beloofde reisaanbieders beter op te letten op de vakanties die aangeboden worden. "Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties", aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Molenaar zegt dat de bond het onderzoek heeft gedeeld met toezichthouder ACM met het verzoek om te handhaven. "Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend."
De Consumentenbond laat aan Hart van Nederland weten dat het lastig is om een misleidende aanbieding van te voren te herkennen. "Bij veel reisorganisaties is de definitieve prijs pas aan het einde van de boeking te zien. Omdat mensen dan al veel tijd hebben gestoken in hun boeking, besluiten ze toch maar om dat bedrag er voor neer te leggen."
Wel laat de Consumentenbond weten dat bij reisorganisaties ANWB, Sunweb en Corendon de minste misleidende advertenties te zien zijn. "Maar ook daar gaat het nog weleens mis." Reisorganisaties hebben twee weken de tijd om hun advertenties aan te passen. "Anders stappen we naar de rechter", aldus de Consumentenbond.
Hart van Nederland heeft de betreffende reisorganisaties om een reactie gevraagd. De organisaties komen hier later op terug.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.