Waarschuwen
19 mrt 2023, 07:35
Een terugroepactie van importeur Stellantis (Peugeot, Citroën, DS, Opel) bereikt niet alle mensen die bereikt moeten worden. Duizenden autobezitters met een 3 cilinder 1.2 Pure Tech motor hebben een distributieriem in hun auto die veel te snel slijt en voor mogelijk gevaar en motorschade kan zorgen.
Dat blijkt uit onderzoek van televisieprogramma Kassa. Volgens de ANWB zorgt de riem "voor veel problemen" en moet Stellantis veel meer haar verantwoordelijkheid nemen. De importeur zegt dat de terugroepactie alleen over een softwareupdate gaat, maar de melding over de terugroepactie vermeldt expliciet de distributieriem.
Volgens de ANWB gaat het vooral om de generatie 3-cilinder motoren die geproduceerd zijn tussen 2014 en 2017. De motoren zijn in modellen van Peugeot, Citroën en DS gebruikt, maar ook in een paar Opel-modellen.
Niet alleen kan er flinke schade ontstaan, ook kan de riem een potentieel gevaar voor de verkeersveiligheid zijn. Oliefilters, rembekrachtiging en uiteindelijk ook het motorblok kunnen aangetast worden door loslatende deeltjes van de distributieriem.
De terugroepactie werd vorig jaar december gepubliceerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De importeur was verplicht om alle bezitters van de auto's te informeren over de terugroepactie. Dat is volgens Kassa dus niet voldoende gebeurd, er zijn tientallen meldingen binnengekomen.
Ga allereerst na bij de RDW of bij Stellantis of de terugroepactie ook voor jou geldt. Is dat zo, dan zijn de kosten voor rekening van de importeur, meldt de ANWB. Je hoeft dan niet te betalen voor de controle. Ook de in de terugroepactie beschreven werkzaamheden en reparaties zijn dan kosteloos.
De ANWB heeft een voorbeeldbriefl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/problemen-puretech-motoren gemaakt die je aan de RDW of Stellantis kan sturen.
Volgens het oorspronkelijke onderhoudsschema moet de distributieriem preventief vervangen worden bij 175.000 km of 10 jaar. Inmiddels wordt echter vaak door dealers uitdrukkelijk geadviseerd om de riem al bij 100.000 km of 6 jaar te controleren en eventueel te vervangen.
"Als de riem eerder vervangen moet worden dan de door de fabrikant voorgeschreven vervangingsinterval en er sprake is van een eigen gebrek aan de riem, dan kun je in de regel met succes een beroep doen op non-conformiteit", schrijft ANWB hier.
ANP/Hart van Nederland
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.