Terug

Volg Hart van Nederland

Kinderspeelgoed is duurder voor meisjes dan voor jongens

Kinderspeelgoed is duurder voor meisjes dan voor jongens

Waarschuwen

1 dec 2023, 19:12

Met de feestdagen voor de deur zoeken we allemaal naar leuke cadeaus, ook voor de kleintjes. Maar hetzelfde kinderspeelgoed voor meisjes is vaak stukken duurder dan voor jongens. Op sociale media uiten mensen hun verontwaardiging, en er is zelfs een petitie gestart.

Volgens het Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis betalen vrouwen meer voor hetzelfde product dan mannen. Scheermesjes, shampoo of deodorant zijn een stuk duurder als ze in een roze verpakking komen. Opvallend genoeg beginnen de prijsverschillen tussen meisjes en jongens al op jonge leeftijd.

Vorige week gingen studenten op de skelter naar Duitsland om Sinterklaascadeautjes te kopen voor arme gezinnen:

Studenten skelteren van Zeeland naar Duitsland voor sintcadeaus
2:12
Studenten skelteren van Zeeland naar Duitsland voor sintcadeaus

Bewustwording creëren

Tetske van den Biggelaar en Isa Teunissen maken al geruime tijd video's over de PinkTax: "De PinkTax verwijst naar het feit dat dezelfde producten voor mannen en vrouwen duurder zijn voor vrouwen." Met hun video's op sociale media streven ze ernaar bewustwording te creëren onder vrouwen, die 'onwetend' duurdere producten kopen.

Toen de dames onderzoek deden naar de 'PinkTax', ontdekten ze tot hun verbazing dat dit ook het geval was bij kinderproducten. Ze besloten ook hierover een video te maken, die inmiddels meer dan 200.000 keer is bekeken. In de video vergelijken ze hetzelfde kinderproduct voor jongens en meisjes. Wat blijkt? Een fietshelm is euro's duurder voor meiden, terwijl de bedrukking het enige verschil is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een loopfietsje.

Meer geld voor over

Marketingstrateeg Wendy van Oude Veldhuis spreekt zich uit over de 'PinkTax' bij kinderspeelgoed: "Het is onbegrijpelijk en zorgelijk dat dit in 2023 nog steeds voorkomt. Vrouwen hebben nu vaak meer over voor producten, in vergelijking met mannen. Marketeers gaan hier dan 'slim' mee om, door bijna identieke producten met een andere verpakking duurder te maken voor vrouwen."

Petitie gestart

Tetske en Isa zijn inmiddels een petitie gestart om meer bewustwording te creëren bij bedrijven over het verschil in prijzen voor mannen en vrouwen. "In Amerika is er in de afgelopen jaren een wet ingevoerd om de prijzen voor producten voor mannen en vrouwen gelijk te trekken. Met onze petitie hopen we dat de politiek dit probleem op de politieke agenda kan plaatsen."

De petitie is inmiddels meer dan 1900 keer getekend.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.