Waarschuwen
1 dec 2023, 19:12
Met de feestdagen voor de deur zoeken we allemaal naar leuke cadeaus, ook voor de kleintjes. Maar hetzelfde kinderspeelgoed voor meisjes is vaak stukken duurder dan voor jongens. Op sociale media uiten mensen hun verontwaardiging, en er is zelfs een petitie gestart.
Volgens het Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis betalen vrouwen meer voor hetzelfde product dan mannen. Scheermesjes, shampoo of deodorant zijn een stuk duurder als ze in een roze verpakking komen. Opvallend genoeg beginnen de prijsverschillen tussen meisjes en jongens al op jonge leeftijd.
Vorige week gingen studenten op de skelter naar Duitsland om Sinterklaascadeautjes te kopen voor arme gezinnen:
Tetske van den Biggelaar en Isa Teunissen maken al geruime tijd video's over de PinkTax: "De PinkTax verwijst naar het feit dat dezelfde producten voor mannen en vrouwen duurder zijn voor vrouwen." Met hun video's op sociale media streven ze ernaar bewustwording te creëren onder vrouwen, die 'onwetend' duurdere producten kopen.
Toen de dames onderzoek deden naar de 'PinkTax', ontdekten ze tot hun verbazing dat dit ook het geval was bij kinderproducten. Ze besloten ook hierover een video te maken, die inmiddels meer dan 200.000 keer is bekeken. In de video vergelijken ze hetzelfde kinderproduct voor jongens en meisjes. Wat blijkt? Een fietshelm is euro's duurder voor meiden, terwijl de bedrukking het enige verschil is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een loopfietsje.
Marketingstrateeg Wendy van Oude Veldhuis spreekt zich uit over de 'PinkTax' bij kinderspeelgoed: "Het is onbegrijpelijk en zorgelijk dat dit in 2023 nog steeds voorkomt. Vrouwen hebben nu vaak meer over voor producten, in vergelijking met mannen. Marketeers gaan hier dan 'slim' mee om, door bijna identieke producten met een andere verpakking duurder te maken voor vrouwen."
Tetske en Isa zijn inmiddels een petitie gestart om meer bewustwording te creëren bij bedrijven over het verschil in prijzen voor mannen en vrouwen. "In Amerika is er in de afgelopen jaren een wet ingevoerd om de prijzen voor producten voor mannen en vrouwen gelijk te trekken. Met onze petitie hopen we dat de politiek dit probleem op de politieke agenda kan plaatsen."
De petitie is inmiddels meer dan 1900 keer getekend.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.