Terug

Volg Hart van Nederland

Zo voorkom je dat je net als Emmie wordt opgelicht via Bol.com

Waarschuwen

26 feb 2024, 14:18

Afgelopen weekend was het verhaal van Emmie te lezen bij Hart van Nederland. Emmie van Emmen werd opgelicht via Bol.com. Ze werd slachtoffer van een oplichtingstruc via dropshipping. Er kwamen veel reacties binnen op dit verhaal, met als meest voorkomende vraag: hoe kun je dit voorkomen? Dus dat zochten we voor je uit.

Dropshipping is een vorm van handelen waarbij een tussenpersoon spullen bestelt bij minder betrouwbare leveranciers, vooral buiten Nederland. In Emmies geval bestelde ze een dure headset via een verkoper op Bol.com. Na een vertraagde levering bleek de headset ook nog eens defect. Kort daarna kwam ze erachter dat de headset afkomstig was van AliExpress. 

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Dropshipping is verboden bij Bol.com. Toch kan het voorkomen dat een klant te maken krijgt met dropshipping. "Dat is helaas gebeurd", laat een woordvoerder van Bol.com weten. Verkopers op Bol.com die werken met dropshipping worden verwijderd.

Wat gebeurt er precies bij dropshipping?

Als jij als klant iets bij een webwinkel bestelt en die webwinkel diezelfde bestelling weer bij een leverancier bestelt, heb je te maken met dropshipping. Je krijgt jouw bestelling dan rechtstreeks van de leverancier, en niet van de webwinkel. Dropshipping is populair bij beginnende webwinkels, omdat ze zo niet in een assortiment hoeven te investeren.

Volgens de Kamer van Koophandel zijn er ongeveer 1100 dropshippers actief in Nederland. Een dropshipper hoeft niet per se een nepwebwinkel te zijn. Toch zijn er wel risico's.

Wat zijn de risico's?

De risico's van dropshipping op een rijtje. Zo hebben de webwinkels vaak de producten die ze verkopen niet zelf gezien. De kwaliteit is daarom even afwachten.

Veel dropshippingleveranciers zitten in het buitenland, waardoor de levering veel langer duurt dan een bestelling binnen Nederland. Het kan weken, soms zelfs maanden, duren voordat je je bestelling ontvangt.

De prijs is vaak hoger dan wanneer je meteen bij de leverancier bestelt. De webwinkel wil namelijk ook iets aan jouw bestelling verdienen.

Hoe voorkom je dat je gedupeerd raakt?

Een webwinkel zal niet altijd vermelden dat ze met een dropshipper samenwerken. De Consumentenbond heeft een aantal tips op een rijtje gezet:

  • Tip 1: Bekijk reviews over de webwinkel, het liefst op meerdere reviewplatformen. Kijk ook of er klachten te vinden zijn op bijvoorbeeld Klachtenkompas

  • Tip 2: Check voor je bestelling of er duidelijke contactinformatie op de website van de webwinkel staat voor het geval dat je contact met het bedrijf wilt opnemen

  • Tip 3: Zoek het adres van de webwinkel op Google Maps op. Is het adres een woonhuis? Dan is het mogelijk een dropshipper

  • Tip 4: Zoek de afbeelding van het product dat je wil kopen op via Google Images. Als je ziet dat precies dezelfde afbeelding wordt gebruikt bij bijvoorbeeld AliExpress, dan weet je genoeg

  • Tip 5: Je kunt op een aantal websites checken of de website betrouwbaar is. Bijvoorbeeld check.veiliginternetten.nl, de website van de politie (kijk of er aangiftes zijn gedaan) of sidn.nl (daar kun je zien hoelang de webwinkel al bestaat)

  • Tip 6: Lees voor je bestelling de retour- en garantievoorwaarden na

Wat zijn je rechten?

Stel dat je toch te maken hebt met dropshipping, hoe zit het dan met de garantie? Door het plaatsen van een bestelling sluit je een overeenkomst met de webwinkel. Daardoor moet de webwinkel zich aan de wettelijke retour- en garantieregels houden. Zo heb je bijvoorbeeld altijd recht op een bedenktermijn van 14 dagen en kun je in die termijn je bestelling terugsturen.

De verkoper is niet verplicht om een retouradres in Nederland te regelen. Wél is de webwinkel verplicht om aan te geven wat de kosten zijn voor het terugsturen van een bestelling. Check dat goed, want die kosten kunnen flink oplopen als de bestelling uit het buitenland komt.

Webwinkel verantwoordelijk

Als er iets mis is met het product moet de webwinkel dit oplossen, meldt de Consumentenbond. De webwinkel mag zich in deze situatie niet verschuilen achter de leverancier. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) vraagt consumenten zaken als deze te melden bij ACM, zodat zij maatregelen kunnen nemen en consumenten waarschuwen.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.