Waarschuwen
29 mei 2024, 13:15
Tienduizenden euro's verdwenen van je rekening en je bank is niet te bereiken. Dit overkwam tientallen klanten van internetbank Bunq, die het slachtoffer werden van spoofing, oftewel bankhelpdeskfraude. De gedupeerden klikten op een link in een sms-bericht dat zogenaamd van een Bunq-medewerker afkomstig was. Vervolgens werd hun spaarrekening geplunderd.
De Consumentenbond vindt het onacceptabel dat de internetbank onbereikbaar is voor klanten die het slachtoffer worden van criminelen. Woordvoerder Joyce Donat laat weten contact te hebben gezocht met de online bank.
Vorige week werd duidelijk dat in de afgelopen zeven maanden 28 gevallen van phishing hebben plaatsgevonden. Het aantal gedupeerden loopt tot op de dag van vandaag op.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
De Consumentenbond ontvangt veel vragen of Bunq wel een betrouwbare bank is. "De bank is wel betrouwbaar, maar we hebben er wel een waarschuwing bijgezet", zegt een woordvoerder. "Let op: er zijn nogal wat klachten, vooral over de bereikbaarheid van de klantenservice."
De bond waarschuwde al in 2021 voor Bunq vanwege problemen met de klantenservice. Het is namelijk lastig om een bankmedewerker te spreken. "Als je 50.000 euro kwijt bent, dan wil je geen chatbot. Dat kan gewoon niet", zegt een woordvoerder van de Consumentenbond.
Dat mensen in de phishinglink trappen, is niet gek, vindt de Consumentenbond. "Ze sturen een link, maar dat past in hun manier van communiceren: dat is ook zonder mens", zegt de woordvoerder. "Je kunt niet meer zeggen dat het dom is om op een linkje te klikken, want ze gaan heel geraffineerd te werk. Het zijn echt niet alleen maar ouderen die erop klikken."
De Consumentenbond heeft ook kritiek op de beveiliging. "Er gaan geen alarmbellen af bij vreemde overboekingen. Ook kun je van je spaarrekening opeens een betaalrekening maken. Er is geen wachttijd voor het ophogen van je limiet, zodat er bedenktijd is. Je kunt spaargeld gelijk overmaken naar een derde. Normaal moet dat eerst naar je betaalrekening overmaken. Heel raar dat dat kan. Dat kan bij geen andere bank."
En als het dan toch per ongeluk misgaat, is het lastig voor klanten om hun geld terug te krijgen. "Bunq doet ook moeilijk bij het vergoeden als het fout gaat. Hun coulanceregeling heeft extra voorwaarden."
Juist daarom is Bunq een mikpunt voor spoofing, denkt de Consumentenbond. "Bunq heeft een hoge spaarrente, wat een nieuw publiek aantrekt. Het zijn grote sommen geld op spaarrekeningen. Criminelen weten dat er veel geld te halen is."
Een paar weken geleden heeft de Consumentenbond al contact gezocht met Bunq. Afgelopen week was hun eerste gesprek. "De beveiliging moet op zijn minst op het niveau van andere banken komen."
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.