Terug

Volg Hart van Nederland

Geraldine opgelicht voor ruim een ton door phising, Van Gelder roept bank ter verantwoording

Geraldine opgelicht voor ruim een ton door phising, Van Gelder roept bank ter verantwoording

112

25 mei 2024, 14:14

Online fraude komt nog altijd veel voor in Nederland, afgelopen week werd dat weer pijnlijk duidelijk na onderzoek van NOS en NRC. In de afgelopen zeven maanden zijn 28 gevallen van phishing van gebruikers van de onlinebank Bunq geverifieerd. Geraldine uit Durgerdam is een van de slachtoffers. Binnen een uur werd haar spaarrekening geplunderd. Totale schade: 101.000 euro.

Geraldine was vrijdagavond te gast in het programma De Oranjezomer en werd haar verhaal besproken. "Het gaat nu oké, ik probeer nu al twee maanden om die andere phising-slachtoffers te bereiken omdat dit veel groter is dan alleen ons", antwoordt Geraldine na de vraag van presentator Hélène Hendriks over hoe het nu met haar gaat.

Een appje

Eind februari ontving zij een sms om een nieuwe beveiliging te activeren. In dat appje werd gevraagd om haar gegevens te valideren met een link. Bovenaan het bericht stond in hoofdletters 'BUNQ BANK'. Geraldine, die pas net een paar maanden bij de bank zit, wil niets fout doen en drukt op de link.

Vervolgens komt ze op een site die veel op de site van de de bank lijkt. Ze logt in met haar gegevens maar komt er niet in. Na nog een paar mislukte pogingen wordt ze gebeld door iemand, die keurig Nederlands spreekt en zegt bij Bunq te werken. Hij zag dat er 'iets' was met haar rekening en wilde zijn hulp aanbieden. "Ik googelde zijn naam en hij leek echt bij de bank te werken. Maar toen ik inlogde op de Bunq-app, was een groot deel van mijn geld verdwenen," vertelt Geraldine. De man hing direct op toen ze hem hiermee confronteerde.

Al haar spaargeld kwijt

"Ik ben niet stinkend rijk, dit is alles waar ik mijn hele leven voor gespaard heb. De erfenis van mijn vader zit er in", laat Geraldine weten. "Oke, rustig blijven dacht ik. Ik moet Bunq zelf gaan bellen. Maar ik ben niet verder gekomen dan de chatbot. Er is een fysieke locatie van de bank in Amsterdam, maar daar komt je niet binnen."

Jack van Gelder hoort het verhaal aan en verwondert zich hoe het kan dat je bij dit soort zaken niet direct een bankmedewerker te spreken krijgt. Tijdens de uitzending richt hij zich tot de leiding van de bank. Hoe hij dat doet, zie je hierboven.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.