nieuws
27 apr 2023, 11:00
Wie zich aan het voorbereiden is op de zonnigere tijden, heeft het tijdens een bezoek aan de drogist misschien al gezien: de torenhoge prijzen van zonnebrandcrèmes. Ruim 20 euro voor een flesje neerleggen, en soms zelfs 32 euro, is allang geen uitzondering meer. Maar waarom is zonbescherming eigenlijk zo duur? Spoiler alert: omdat wij bereid zijn het te betalen.
Betaalde je vorige zomer nog 20,99 euro voor de Protect & Hydrate SPF30 van Nivea, betaal je nog geen jaar later alweer 23,49 euro. Begin 2021 betaalde je voor dezelfde zonnebrandcrème zelfs nog 19,99 euro bij Kruidvat.
Een ander voorbeeld is de Garnier Sensitive Expert + Ambre Solaire Sensitive Expert Zonnemelk SPF 50+. Eind april vorig jaar kostte die nog 19,99 euro, terwijl je hier nu 23,94 euro voor neerlegt. Maar dan hebben we het nog niet gehad voor de Biodermal Hydraplus Zonnespray SPF 30 van 175 ml: die kost inmiddels 32 tot 38 euro bij de drogisterij.
Ook de huismerken worden duurder. Zo betaalde je eind mei vorig jaar nog 6,99 euro voor de Etos Sun Protection Lotion Spray SPF 30 200 ML. Nu ben je er 7,49 euro voor kwijt.
Volgens merkendeskundige Paul Moers is de stijging niet gigantisch maar wel hoger dan de jaarlijkse inflatie. "De grondstoffen en loonkosten zijn hoger geworden, dus het is niet zo raar dat daarmee ook de prijs stijgt."
Maar er zit al een enorme winstmarge op deze producten, ze hadden het dus ook gewoon bij het percentage van de inflatie kunnen laten, gaat Moers verder. "Dit lijkt op hebzucht", laat hij aan Hart van Nederland weten.
"De reden waarom merken deze prijzen vragen is omdat we de merken vertrouwen. Ze doen beloftes en wij vermoeden dat zij weten waar ze het over hebben dus we kopen hun producten", legt Moers uit.
"Daarnaast is het een musthave artikel. In deze tijd hebben we het nodig. We zijn namelijk bang om huidkanker te krijgen en willen we dus zonnebrandcrème hebben die steengoed is."
Het gebruik van zonnebrandcrème is belangrijk om huidkanker te voorkomen. Kabelmonteur Ronald kreeg huidkanker. Hij vergeet zich nu nooit meer in te smeren:
Je betaalt voor de zekerheid dat het artikel werkt, zegt Moers. "Merken hebben een eigen laboratorium voor research, waar ze onderzoek doen om hun product te verbeteren."
Al is duurder zeker niet altijd beter. De Consumentenbond testte in mei vorig jaar tientallen zonnebrandcrèmes. Toen scoorde de zonnebrand van Jetske Ultte van 16 euro het beste maar stond de zonnebrand van de Lidl van 4,70 euro op de tweede plek. "De Lidl koopt grote volumes in bij grote bedrijven en die kunnen goed de merken kopiëren", legt de merkendeskundige uit.
Iets om zeker rekening mee te houden: je hoeft dus helemaal geen dure zonnebrand te kopen. Het huismerk is soms zelfs beter. "Bij zonnebrand is er geen duidelijk verband tussen de prijs en de kwaliteit van de zonnebrand", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. "Elk jaar zijn er producten die een gunstige prijs hebben die goed scoren en andersom."
Hart van Nederland vroeg aan merken en drogisterijen hoe het zit. Volgens Nivea en Garnier bepalen de retailers de prijzen en zouden de winkels dus verantwoordelijk zijn voor de prijs.
Etos laat aan Hart van Nederland weten dat er diverse factoren zijn die de prijs bepalen maar dat hun prijzen dynamisch blijven. "Denk aan prijzen van productiekosten, grondstoffen, transport, energiekosten, verpakkingsmaterialen. Deze kosten fluctueren en bepalen dus de hoogte van de prijs van een product." Volgens de drogisterij bieden zij het huismerk van Etos tegen een aantrekkelijke prijs aan.
Volgens de Kruidvat zijn hun prijzen tussen 2022 en 2023 50 cent gestegen, lager dan de inflatie. Volgens de drogisterij namen de prijzen toe in verband met verduurzaming. Het is onduidelijk of het alleen gaat om het huismerk, of ook de andere merken.
Hart van Nederland publiceert vrijdag een verhaal met tips hoe je kunt besparen op zonnebrandcrème.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.