nieuws
27 aug 2019, 07:54
Consumenten die in de supermarkt A-merken kopen zijn significant duurder uit. Klanten die huismerken kopen in plaats van de merken met grote naamsbekendheid kunnen ruim 40 procent besparen op hun dagelijkse boodschappen. Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling van de Consumentenbond. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog meer gegroeid. Elk jaar vult de Consumentenbond een kar met negentig producten bij diverse supermarktketens van Albert Heijn tot Picnic. In totaal werden 15 verschillende supermarktketens bezocht. Een kar met dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld €177. Consumenten die hun winkelwagentje vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen €105. Een fors verschil dus.
Een aantal A-merkproducten blijkt afgelopen jaar extreem in prijs gestegen. Veel meer dan de btw-verhoging van 6% naar 9% per 1 januari 2019. Prijsstijgingen van 20 procent of meer zijn geen uitzondering. Zo werden de Komo huisvuilzakken gemiddeld 29 procent duurder, de Unox stevige erwtensoep uit blik 30 procent en de Blue Band voor koken, bakken en braden zelfs 48 procent. Supermarkten geven uiteenlopende redenen voor de verhoogde prijzen. Duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten. Opmerkelijk is dat er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden die sterk in prijs waren gestegen. Huismerken zijn wel minder vaak in de aanbieding dan A-merken.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.