Terug

Volg Hart van Nederland

Consumentenbond grijpt in bij Albert Heijn: te vaak fouten op kassabonnen

nieuws

16 apr 2024, 10:59

De Consumentenbond heeft Albert Heijn een dagvaarding gestuurd om jarenlange fouten op kassabonnen. De prijzen die bij artikelen in het schap staat, zou te vaak niet kloppen met de prijzen die de klant aan de kassa betaalt. Daarover klaagt de belangenbehartiger voor consumenten al een paar jaar.

Nu eist de bond dat de supermarktketen interne onderzoeken over onjuiste bedragen op kassabonnen deelt en met een vorm van compensatie komt voor consumenten.

Reactie Consumentenbond

Vorig jaar meldde de Consumentenbond al dat voor het derde jaar op rij was gebleken dat er veel was misgegaan bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa regelmatig niet te kloppen. De bond kondigde vorig jaar al juridische stappen aan, als Albert Heijn niet de gewenste stappen zou nemen.

"'We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken. De supermarktketen zegt dat het zelf onderzoek liet doen naar kassabonfouten en dat het probleem heel klein was, maar weigert ons inzage te geven", legt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar uit. "We vragen de rechter nu om Albert Heijn te manen dit met ons te delen. Zo kunnen we de aangerichte schade beter vaststellen en vervolgens een schadevergoeding afdwingen voor consumenten."

Schade in de miljoenen euro's

Per kassabon zou het niet om hele grote bedragen gaan, maar bij elkaar opgeteld schat de bond de zogenoemde strooischade op miljoenen euro's. In de ogen van de bond zou Albert Heijn met een plan moeten komen om dat te vergoeden aan consumenten. Op wat voor manier dat eventueel zou kunnen, zegt de bond er niet bij.

Albert Heijn is volgens de Consumentenbond niet de enige supermarkt die de fout in is gegaan met kassabonnen. Eerder constateerde de bond ook fouten bij andere supers. Zij zouden ook moeten overgaan tot schadevergoeding, vindt de bond. Naar die supers is evenwel geen dagvaarding gestuurd. "We moeten ergens beginnen", verklaart een woordvoerster van de belangenbehartiger.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.