nieuws
29 aug 2019, 22:42
Naast Lidl moeten ook andere supermarktketens zich gaan inzetten tegen voedselverspilling. Bijna alle Nederlanders (98%) lijkt dat een goed idee, zo blijkt uit onderzoek van Wat vindt Nederland onder 2800 respondenten. Lidl start donderdag met een proef waarbij versproducten op de laatste dag van hun houdbaarheidsdatum worden verkocht voor slechts 25 cent. De supermarktketen is al langer ook op andere manieren bezig om voedselverspilling tegen te gaan. Zo gaan de minder mooie komkommers in de salades en worden bij een tegenvallende oogst kleinere appels en pruimen afgenomen. Lees ook: Bij de Lidl kun je nu voor 25 cent voedsel kopen dat nog net houdbaar is Versproducten bij Lidl krijgen nu nog een 30% kortingssticker opgeplakt op hun laatste houdbaarheidsdag. Om ook het laatste beetje verspilling tegen te gaan, wordt de prijs nu verder verlaagd tot 25 cent. Naast Lidl nemen ook andere supermarktketens maatregelen tegen voedselverspilling.
Jumbo probeert verspilling over de gehele distributieketen zoveel mogelijk te voorkomen door slim en efficiënt in te kopen. Producten die toch overblijven gaan naar de Voedselbank en naar Too Good to Goo, waarmee de supermarkt momenteel een proef draait.
De supermarkt is daarnaast aangesloten bij Samen tegen Voedselverspilling, een samenwerkingsverband tussen meerdere organisaties om verspilling te voorkomen. "We zijn over het algemeen wel heel blij over wat supermarkten doen. De meeste supermarkten, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus, zijn op de een of andere manier bezig met acties om voedselverspilling tegen te gaan," vertelt bestuursvoorzitter Philip den Ouden. "Maar er moet natuurlijk nog veel meer gebeuren. We willen 1 miljoen ton voedsel per jaar minder te verspillen in 2030." Lees ook: Gooi jij wel eens eten weg dat nog goed is? Stop er mee! Albert Heijn is ook bij het samenwerkingsverband aangesloten. De grootgrutter heeft een slim inkoopsysteem om verspilling te voorkomen. Daarnaast gebruikt de supermarktketen 35%-kortingsstickers en worden overgebleven producten gedoneerd aan de Voedselbank. Producten die - om welke reden dan ook - niet naar de winkel kunnen, worden verwerkt tot soepen.
Naast supermarkten kunnen consumenten ook zelf maatregelen nemen tegen voedselverspilling. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders (26%) doet dat door voor meerdere dagen te koken, blijkt uit onderzoek van Wat vindt Nederland. Ongeveer een derde (32%) kookt op maat en nog eens 18% heeft een good-old 'kliekjesdag'.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.