nieuws
24 mrt 2022, 14:22
Terwijl we aan de pomp na het tanken met pijn in ons hart een flink geldbedrag af blijven tikken voor benzine of diesel, is er voor mensen met een elektrische auto geen ellende van de stijgende benzineprijzen. De vraag is of er nu ook meer Nederlanders kiezen voor elektrisch rijden.
Uit cijfers van de Rijksoverheid blijkt dat er nog geen extreme toename te zien is in de verkoop van elektrische auto's. "Ze worden mogelijk wel eerder bekeken bij het kopen van een nieuwe auto", zegt mobiliteitsexpert Luc Weijmans tegen Hart van Nederland.
Die keuze is volgens Weijmans overigens niet zomaar gemaakt. "Je moet wel de financiële middelen hebben om een elektrische auto aan te schaffen. Een tweedehands auto uit 2012 kost al 10.000 euro. Daarnaast moet je ook de stroom en laadpaal voor het huis kunnen betalen. Daarnaast stijgen ook de energietarieven."
Toch voorziet Weijmans geen explosieve toename van de verkoop van elektrische auto's. "Mensen zitten in de afwachtende fase. Zowel zakelijk als privé. De levertijden van een nieuwe elektrische auto kunnen oplopen tot zes maanden. Als deze brandstofprijzen aanhouden dan verwacht ik dat mensen alternatieven gaan bedenken, zoals carpoolen, fietsen of thuiswerken."
Ronald van der Spek, directeur van Autolease Twente, ziet bij zijn bedrijf in zijn regio wel al een toename van de aanvragen voor elektrische auto's. "Sinds begin februari, toen de brandstofprijs echt richting de twee euro ging. Er is een toename van twintig procent te zien in de aanvragen en ook de verkoopcijfers stijgen sneller dan daarvoor. Er zit ook een verschuiving van de zakelijke naar de particuliere markt. Bestaande klanten die een elektrische auto in bestelling hebben, willen er nu al eentje huren totdat de gekochte auto er is. De prijzen bij de pomp zijn niet grappig. Mensen voelen dat in de portemonnee."
En de hoge kosten? Die zouden uiteindelijk nog mee kunnen vallen, zegt Van der Spek. "Onderaan de streep is elektrisch rijden voordeliger dan een fossiele brandstofauto. Bij de aanschaf heb je de restwaarde van je vorige auto nog. Daarbij is elektrisch rijden nu wegenbelastingvrij en investeren gemeentes en provincies ook in oplaadpunten."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.