Terug

Volg Hart van Nederland

Cassettebandjes, fotorolletjes en lp's weer helemaal terug: grote behoefte naar het fysieke in plaats van het digitale

nieuws

21 nov 2022, 23:49

Het cassettebandje is weer helemaal terug van weg geweest. Artiesten als Harry Styles en Taylor Swift brengen hun muziek niet alleen uit op Spotify, ook zijn ze te horen op vinyl en dus ook op cassettebandjes. In Lochem zit de enige fabriek van de Benelux waar nog cassettebandjes nog van de band rollen en de eigenaar is er zo druk mee dat hij gaat binnenkort gaat uitbreiden.

Net als het cassettebandje zit ook het ouderwetse fotorolletje weer in de lift. Tegenwoordig is een foto zo gemaakt met een smartphone en met een digitale camera, maar de fotowinkels in Nederland merken dat de vraag naar de goeie ouwe fotorolletjes flink is gestegen. Producenten kunnen de vraag nauwelijks aan en verkopers moeten soms stad en land afbellen om hun voorraad een beetje op peil te kunnen houden.

Camiel Mudde is fotograaf. Ondanks zijn nog relatief jonge leeftijd (21), is hij erg enthousiast over de analoge fotografie. "Je hebt één rolletje en twaalf kansen om een mooi beeld te maken. Je neemt dus de tijd, gaat heel specifiek op zoek naar de juiste composities. Het moet allemaal kloppen."

Imperfectie trekt aan

De grote overeenkomst is een hang naar het tastbare, het fysieke. In de digitale wereld van de muziek of de fotografie is alles smetteloos en is er geen krasje of oneffenheid te horen. Maar juist die imperfectie is wat de liefhebber zo kan aantrekken. "Men is niet op zoek naar de perfectie, een vinylen langspeelplaat met een kras is juist een deel van de charme. En dat geldt ook voor de analoge foto, die niet helemaal perfect is", weet Carolien van Kampen. Ze is eigenaresse van een fotospeciaalzaak in Utrecht en ze merkt dat er steeds meer vraag is naar de ouderwetse fotorolletjes.

Een soortgelijk geluid horen we ook van Thomas Baur. In Lochem runt Baur de enige cassettebandjesfabriek van de Benelux. Er is zoveel vraag naar cassettebandjes dat hij zijn fabriek aan het verbouwen is om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. "Het is zo'n mooi product. Mensen vinden het leuk om fysiek bezig te zijn. Het lijkt op mindfulness. De mensen omarmen juist die imperfectie van het fysieke product."

'Het zelf in de hand hebben'

Trend-analiste Christine Boland zegt daarnaast dat de fysieke waardering voortkomt uit een tijdsgeest waarbij we steeds meer leven in 'you might get what you see'. Volgens Boland willen mensen graag zelf invloed uitoefenen in een wereld die wordt gedomineerd door allerlei zorgwekkende en onzekere ontwikkelingen.

"Een fysiek product zoals het cassettebandje is naast een zekere mate van voorspelbaarheid, ook nostalgisch en behapbaar. Mensen willen het letterlijk zelf in de hand hebben," aldus de trend-analiste.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.