Terug

Volg Hart van Nederland

CEO Rumag stapt op: 'Ik heb de impact van sommige uitlatingen verkeerd ingeschat'

CEO Rumag stapt op: 'Ik heb de impact van sommige uitlatingen verkeerd ingeschat'

nieuws

3 apr 2020, 19:44

Thijs van der Heijde stopt als CEO van het mediabedrijf Rumag. Het bedrijf, dat onder andere sprekende teksten op mokken en t-shirts verkoopt, kwam afgelopen zondag in opspraak na een uitzending van Zondag met Lubach, waarin het bedrijf werd verweten plagiaat te plegen en geld te verdienen aan een t-shirtactie voor het Rode Kruis. In de uitzending liet presentator Arjen Lubach Rumag-teksten zien die jaren eerder al in het Engels gebruikt zijn. Ook kreeg het bedrijf kritiek op hun t-shirtactie voor het Rode Kruis, die misleidend zou zijn vanwege bijkomende kosten.

'Opstappen in belang van medewerkers'

"De afgelopen periode is er veel gebeurd en veel gezegd", schrijft Van der Heijde in een persbericht. "In deze periode heb ik de impact van sommige uitlatingen verkeerd ingeschat." De CEO schrijft dat hij opstapt "in het belang van de medewerkers" en voor "de toekomst van het bedrijf". De nieuwe directie van Rumag geeft aan dat het bedrijf "behoorlijk tekort is geschoten" in het omgaan met de kritiek die afgelopen week is geuit. Om die reden zeggen de aandeelhouders en de nieuwe directie elke vorm van plagiaat te veroordelen. Ook geeft het bedrijf aan dat het geld dat na aftrek van kosten over is van de t-shirtactie alsnog naar het Rode Kruis gaat. "De directie beklemtoont dat er aan goede doelenacties nog nooit een euro is verdiend en dat dat in de toekomst ook nooit zal gebeuren."

4-ogen principe

De nieuwe CEO Ferdi Buijsrogge geeft "alles te willen doen om een nieuwe start te maken". Het bedrijf laat weten in het vervolg "uitermate zorgvuldig" met de te publiceren content om te willen gaan. Ook zegt Rumag dat er op de teksten het zogenoemde "4-ogen principe" wordt toegepast, wat betekent dat een eindredacteur de teksten voor publicatie controleert. Beeld: YouTube/Harry Hol

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.