nieuws
6 feb 2023, 06:16
Duizenden buschauffeurs, treinconducteurs en machinisten in het streekvervoer leggen vanaf maandag vijf dagen het werk neer, hebben de vakbonden aangekondigd. De staking kan impact hebben op regionale bus- en treinverbindingen in het hele land. De actievoerders strijden voor een hoger loon. Ook willen ze dat er maatregelen worden genomen om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen.
Het gaat om personeel van vervoerders als Arriva, Qbuzz en Keolis. In totaal zijn de twee cao's waarvoor wordt gestaakt goed voor meer dan 14.000 mensen. Alleen in NS-treinen en in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag werkt het personeel wel gewoon door, want die werknemers hebben eigen cao's.
Treinen van Arriva rijden wel op trajecten in het noorden van het land. In Groningen en Friesland wordt de dienstregeling gewoon opgestart, meldt de vervoerder. Wel kan het drukker zijn in de treinen omdat minder lange treinen worden ingezet. Ook in het oosten, op de Vechtdallijnen en in de Achterhoek rijden de treinen grotendeels wel, volgens Arriva.
De vervoerder verwacht door de staking ook uitval van bussen. Later in de ochtend moet duidelijk worden hoeveel procent van de bussen rijdt in de regio Noord. Arriva adviseert reizigers om vlak voor vertrek de reisplanner te checken voor de actuele stand van zaken.
Een mbo-school in Flevoland en Friesland zet deze week een eigen bus in om haar studenten toch op school te krijgen. Directeur Harry van der Molen van de school legt in de video hieronder uit waarom ze dat doen:
Een landelijke streekvervoerstaking zorgde er vorige maand al voor dat de dienstregeling van bussen en treinen twee dagen lang flink ontregeld raakte. De vervoersbedrijven stelden dat ongeveer 40 procent van het openbaar vervoer uitviel in verschillende regio’s. Volgens vakbond FNV was de werkelijke impact veel groter. "Wij denken dat er eigenlijk 70 procent niet reed", zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag.
De bonden zijn zich ervan bewust dat ze de reiziger duperen met hun actie. "Dat is heel zuur. Ook buschauffeurs doen niets liever dan mensen van A naar B vervoeren. Maar de grens is echt bereikt", verklaart Van der Gaag. Vakbond CNV spreekt van een "noodsignaal". De roosters zouden veel te krap zijn. Veel chauffeurs vallen daardoor ziek uit, met als gevolg dat anderen de gaten moeten vullen en dat de werkdruk nog verder oploopt.
Werkgeversorganisatie VWOV heeft aangegeven de staking onnodig te vinden. Tegelijkertijd noemt VWOV-voorzitter Fred Kagie de looneis van FNV "niet van deze planeet". Voor de VWOV was de opstelling van de bonden reden om zelf ook een ultimatum te stellen.
Als de bonden niet op tijd zouden ingaan op het laatste bod van de werkgevers, dan zou het vervallen. Dat laatste is inmiddels gebeurd. Kagie zegt wel weer met de bonden te willen praten, maar volgens hem is het dan nog maar de vraag of het eerdere loonbod van de werkgevers van 8 procent in 2023 opnieuw op tafel komt.
ANP
Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.