nieuws
24 mei 2022, 16:27
Zeker tientallen passagiers lijken dagelijks een vlucht vanaf Schiphol te missen door de drukte op de luchthaven. In claims gespecialiseerde bedrijven Aviclaim en EUclaim zeggen veel gebeld te worden door reizigers die informeren waar zij in zo’n situatie recht op hebben. Ook komen claims binnen van passagiers die geld willen zien voor hun gemiste vlucht, maar daar hebben zij volgens de organisaties geen recht op.
Het wordt als de verantwoordelijkheid van de reiziger gezien om op tijd te komen bij het vliegtuig. "Dan moet je zorgen dat je er een uur eerder bent", zegt oprichter Remco Kuilman van Aviclaim. Zijn bedrijf krijgt dagelijks tussen de twintig en vijftig vragen van mensen over een gemiste vlucht. EUclaim zegt "heel veel" vragen hierover te krijgen en sinds april ook 2000 verzoeken tot compensatie te hebben gekregen. Volgens de organisatie weten veel mensen dat zij daar geen recht op hebben, "dus de passagiers die wel contact met ons zoeken, zijn echt het topje van de ijsberg."
TUI zegt druk te zijn met "het oplossen van het probleem en niet met het tellen" van mensen die hun vlucht hebben gemist. Als iemand zijn vlucht niet haalt, zegt de reisorganisatie dat er wordt gezocht naar een vervangende vlucht.
Bij easyJet valt het aantal passagiers dat een vlucht heeft gemist volgens een woordvoerster relatief mee. "Een verklaring hiervoor kan zijn dat easyJet voornamelijk vertrekt vanuit vertrekhallen 3 en 4 - aan het uiteinde van de terminal, waar het in het algemeen minder druk is. Wel hebben onze passagiers veel last ondervonden van de drukte." De maatschappij zegt dat passagiers die hun vlucht hebben gemist met behulp van het grondpersoneel gratis een volgende vlucht kunnen boeken. KLM en Transavia konden nog niet reageren.
Door personeelstekorten is het op Schiphol al wekenlang druk. Verschillende maatschappijen hebben meerdere vluchten moeten annuleren en verplaatsen. Ook maandag waren er weer "erg lange" wachtrijen, volgens een woordvoerder van de luchthaven doordat er minder beveiligingspersoneel was dan gepland.
Reizigers klaagden over urenlang wachten bij de beveiligingsbalies, waardoor een deel de vlucht niet kon halen. Schiphol rekent tot aan de zomervakantie dagelijks op passagiersaantallen die vergelijkbaar zijn met die van tijdens de meivakantie.
Bovenstaande beelden zijn eerder uitgezonden door Hart van Nederland.
Hart van Nederland / ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.