nieuws
1 feb 2023, 20:31
Boodschappen blijven duurder en duurder worden, merkt de consument. Steeds meer mensen gaan op zoek naar andere manieren om boodschappen toch goedkoop te kopen. Zo vinden Nederlanders de weg naar het boerenerf om daar melk, eieren en vlees voor een lagere prijs te kopen. Maar ook dump-supermarkten stunten met prijzen om de kassabon zo aangenaam mogelijk te houden.
Boerin Marije Klever uit De Meern verkoopt naast haar boerderij eigen eieren, melk en vlees in een zelfgebouwd schuurtje met automaten erin. Sinds corona is het drukker, maar die 'nieuwe' klanten zijn gebleven, vertelt ze aan Hart van Nederland.
"Waarschijnlijk wilden mensen tijdens corona drukke supermarkten vermijden, maar ze blijven komen. We hebben drie groepen klanten: ouderen die al hun hele leven lang bij de boer kopen, buitenlanders die verse melk willen voor gerechten uit hun eigen land, en prijs- en versbewuste mensen."
Deze mensen zijn absoluut niet te spreken over de prijzen die alsmaar hoger worden in de supermarkt:
De boerderij van Marije heeft ongeveer 100 koeien, en hun kalveren. "De koeien die melk geven, gaan aan het einde van hun leven naar de lokale slager. Ik krijg de koe dan in plakjes terug en verkoop het weer in de automaat. Ik weet zelf niet precies wat de prijzen in de supermarkt nu zijn, maar ik hoor van mijn klanten dat het veel scheelt. Zeker met eieren. De marges van supermarkten liggen vaak hoger."
Marije is sinds 2017 de derde generatie uit haar familie die eigenaar is van de boerderij. "Mijn opa en oma zijn begonnen. Oma verkocht en ontving de klanten thuis. Ik doe het nu in een huisje met automaten erin. De verkoop uit de automaten is niet mijn hoofdinkomen, maar ik vind het belangrijk om te blijven doen." Iedere dag zijn er zo'n 25 mensen die verse producten komen halen.
Een andere plek waar consumenten in hun zoektocht naar betaalbare boodschappen terechtkomen, is de dump-supermarkt. Bijvoorbeeld Budget Food in Zwijndrecht, waar ze producten 'met een krasje' verkopen.
Regiomananger Joop Hoogvorst ziet een verschuiving van klanten: naast de minima weet tegenwoordig ook de middenklasse steeds vaker de weg naar zijn winkel te vinden. "Bewust boodschappen doen is een van de weinige manieren om zelf de inflatie te drukken, en euro's over te houden."
"We hebben een veel kleiner assortiment dan de grote supermarktketens, maar zijn wel compleet. We verkopen producten die nog goed zijn, maar waar iets mee is. Zoals producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en nog maar een paar weken te gebruiken. Of het heeft een oude verpakking."
Zo kan het voorkomen dat nu in de winkel nog etiketten zijn te zien met 'kerstigs' of een WK-actie, aldus de bedrijfsleider. "Alleen fruit en dagverse groente zit niet vast in het assortiment, dat ligt er soms als we bijvoorbeeld een partij appels kunnen opkopen."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.