Volg Hart van Nederland
'Digitale formulieren overheid kunnen beter'

'Digitale formulieren overheid kunnen beter'

nieuws

26 aug 2019, 07:23

Link gekopieerd

DEN HAAG (ANP) - De overheid kan de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale formulieren verbeteren door goed naar burgers te luisteren. Dat stelt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen maandag in een rapport.

"Voor digitale formulieren staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Houd dus bij de ontwikkeling ervan rekening met de wensen van burgers", raadt Van Zutphen aan. "Ze willen bijvoorbeeld eenvoudige taal, overzichtelijke formulieren en makkelijk bijlagen kunnen uploaden. Dit lijkt zo voor de hand liggend maar gezien de klachten die we krijgen, blijkt het nodig hier toch op te hameren bij de overheid."

Nederlanders gebruiken steeds vaker digitale formulieren om zaken met de overheid te regelen. Het gaat dan vaak om een verhuizing, het aanvragen van een uitkering of het maken van een afspraak.

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.