Terug

Volg Hart van Nederland

Duurdere dranken in supermarkten: frisdranktaks drijft prijzen flink op

nieuws

4 jan 2024, 18:07

De hogere belasting op frisdranken, sappen en alcoholvrije drank is op 1 januari ingegaan. Supermarkten berekenen die zogenaamde 'frisdranktaks' vaak volledig door, en soms zijn de prijzen nog wat meer verhoogd, blijkt uit een inventarisatie van NU.nl.

Om de gezondheid te bevorderen heeft de overheid op 1 januari 2024 een aantal regels en wijzigingen doorgevoerd. Zo gaat de belasting op frisdrank, vruchtensappen, limonade, groentesappen en alcoholvrije drank met 17 cent per liter, of ruim 25 cent per 1,5 liter, omhoog.

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Uit een inventarisatie van NU.nl blijkt dat een fles Coca-Cola sinds dit jaar bij drie grote supermarkten ongeveer 25 cent duurder is: precies de belastingverhoging. Bij Albert Heijn kost een fles 2,95 euro (26 cent duurder dan in december) en bij Jumbo 2,94 euro (28 cent).

Een pak groene Lipton-ijsthee is met 50 cent gestegen bij Albert Heijn, in twee stappen, volgens de nieuwssite. In Jumbo is de ijsthee van Lipton zelfs 65 cent duurder geworden.

Sappen en alcoholvrij bier ook duurder

En de sappen? De appelsap en sinaasappelsap van Appelsientje zijn bij Jumbo en Albert Heijn ook flink gestegen. Appelsap kost nu 36 cent meer bij de AH, en sinaasappelsap 46. Bij de Jumbo gaat het om 39 en 41 cent. PLUS heeft alleen de belasting van 17 cent doorgevoerd.

Ook alcoholvrij bier valt onder de nieuwe regeling. Voor een sixpack wordt 33,7 cent extra belasting gerekend - bij de Albert Heijn is een sixpack Heineken 0.0 echter 34 cent duurder geworden, en bij de Jumbo 37 cent. Bij de PLUS is een sixpack Heineken 0.0 even duur gebleven.

'Meerdere dingen spelen mee'

Een woordvoerder van Albert Heijn zegt tegen NU.nl dat de supermarkt niet alle prijsstijgingen heeft doorberekend. Soms zijn ze afgerond in het voordeel van de klant en spelen inkoopprijzen, concurrentie en andere kosten ook mee. PLUS geeft aan dat het soms even duurt voordat alle prijsaanpassingen zijn doorgevoerd.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.