nieuws
28 nov 2023, 19:24
Maar liefst 25 procent van de Nederlanders gooit weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weg. Dat blijkt uit onderzoek van Magazine Media Associatie (MMA). De helft van de respondenten zegt weleens teleurstellende cadeaus gekregen te hebben.
Met 42 procent gooien jongeren tot dertig jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstcadeau weg. Bij de zestigplussers is dat 'slechts' twaalf procent. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat vrouwen (57 procent) vaker teleurgesteld zijn in een cadeau dan mannen (45 procent).
In plaats van cadeaus weggooien, kun je ze ook ruilen. Door het hele land worden verschillende ruilmarkten voor speelgoed georganiseerd:
Een mogelijke oorzaak van teleurstelling in cadeaus is de beperkte moeite die Nederlanders doen om een passend geschenk uit te zoeken. Zo heeft ruim de helft van de respondenten weleens in minder dan vijf minuten een sinterklaas- of kerstcadeau gekocht.
Dit gebrek aan moeite voor een cadeau ontgaat ook de ontvanger niet. De helft van de Nederlanders vermoedt dat iemand weleens binnen vijf minuten een cadeau voor de feestdagen voor hen heeft gekocht.
"Toch is bewezen dat zelfs een kleine inspanning bij het selecteren van een cadeau loont", vertelt Harriët Schrier van MMA. "Door je te verdiepen in de ontvanger maak je het verschil. Wanneer je vader van koken houdt of je broertje gek is op Formule 1, kun je in plaats van een generiek cadeau een culinair magazine of een raceblad cadeau doen. Zo ben je in no time klaar met je zoektocht en de ontvanger zal die persoonlijke touch zeker waarderen."
Twee derde van de ondervraagde Nederlanders geeft aan het lastig te vinden om een sinterklaas- of kerstcadeau uit te zoeken binnen het afgesproken budget. Vooral jongeren tot dertig jaar (77 procent) lopen hier tegenaan. In totaal overschrijdt bijna driekwart van de Nederlanders weleens het afgesproken budget bij het kopen van een cadeau.
"Als je op zoek bent naar een persoonlijk cadeau zonder te veel uit te geven, is een tijdschrift het ideale geschenk. Met maar liefst 1100 verschillende tijdschriften in Nederland is er voor elk familielid wel een passend blad te vinden", geeft Schrier als tip mee. "Of het nu gaat om mode, dieren, auto’s of andere interesses, succes gegarandeerd!”
Voor het onderzoek van MMA werden ongeveer 1000 Nederlanders ondervraagd van 18 jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.