Terug

Volg Hart van Nederland

Eerste claims binnen bij NS na grote treinstoring Amsterdam

Eerste claims binnen bij NS na grote treinstoring Amsterdam

nieuws

6 juni 2023, 12:08

Na de enorme storing in het treinverkeer rond Amsterdam op zondagavond en maandagochtend zijn de eerste claims al binnengekomen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Een woordvoerder van de vervoerder meldt dat ze verwachten dat er de komende dagen nog veel meer claims zullen volgen. "Reizigers weten onze klantenservice goed te vinden."

Eerder kondigde de NS al aan dat de getroffenen van de IT-storing bij ProRail kunnen rekenen op een "ruimhartige compensatie". Gestrande reizigers kunnen ook eventuele kosten voor taxi's of een hotelovernachting declareren.

De IT-storing op de verkeersleidingspost van ProRail zorgde ervoor dat het treinverkeer, zowel nationaal als internationaal, rond Amsterdam lange tijd stil kwam te liggen. Als gevolg hiervan konden reizigers op zondagavond niet meer naar huis, waardoor velen genoodzaakt waren de nacht op het station door te brengen.

Ongeveer 150 concertgangers van Harry Styles, die optrad in de Johan Cruijff ArenA, en Ghost in AFAS Live moesten de nacht doorbrengen in de Ziggo Dome:

Nog altijd drama op het spoor: reizigers stranden op stations en Ziggo Dome
3:38
Nog altijd drama op het spoor: reizigers stranden op stations en Ziggo Dome

Bussen hadden chaos niet kunnen voorkomen

De NS heeft al laten weten dat het inzetten van bussen tijdens deze storing niet mogelijk was, vanwege het grote aantal gedupeerde reizigers - ongeveer 50.000. "Als we al die mensen met bussen hadden moeten vervoeren, zou Amsterdam compleet vastlopen", aldus een woordvoerder.

Bovendien was het voor de NS onmogelijk om in een paar uur tijd voldoende bussen te regelen, en dit zou tot gevaarlijke situaties kunnen leiden als iedereen tegelijkertijd de bussen zou proberen te bereiken.

Evalueren

Het vervoersbedrijf is van plan om samen met ProRail de storing te evalueren, waarbij de NS met name zal kijken naar de zorg voor de reizigers. "We hebben signalen ontvangen dat sommige mensen niet goed geholpen zijn en we zien dat we, ondanks al onze inspanningen, op bepaalde punten tekortgeschoten zijn in de hulp aan de reizigers", zegt de woordvoerder. "Met zo'n grote groep is het moeilijk om iedereen te bereiken. We zullen kijken hoe we dat de volgende keer beter kunnen doen."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.