nieuws
19 mei 2023, 13:35
Terwijl de prijzen in de supermarkten maar blijven stijgen, zijn Nederlanders genoodzaakt hun boodschappenpatroon te herzien. Uit representatief onderzoek van het ANP en Kieskompas onder meer dan 12.000 respondenten blijkt dat bijna 7 op de 10 mensen bewuster met hun centen omgaat. Drie op de tien blijft echter onveranderd winkelen, ondanks de torenhoge prijzen.
De inflatie blijft hoog, en zeker ook de prijzen in de supermarkt liggen flink hoger dan vorig jaar. Volgens het CBS waren we in april gemiddeld voor alles 5,2 procent duurder uit dan een jaar eerder, maar aan de kassa in de supermarkt moeten we voor dezelfde boodschappen bijna 16 procent meer neerleggen.
Driekwart van de ondervraagden die hun boodschappenpatroon hebben aangepast, zegt nu vaker op de aanbiedingen te letten. Ook kiezen ze eerder voor huismerken dan de duurdere A-merken (59 procent), laten ze luxeproducten links liggen (58 procent) en vergelijken ze prijzen van verschillende supermarkten (49 procent) om de beste deal te scoren.
Vooral de jongeren onder ons passen hun koopgedrag aan. Van de volwassenen tot 35 jaar zegt ruim 70 procent hun boodschappenpatroon te hebben aangepast. Bij 65-plussers ligt dat aantal iets lager: ongeveer 60 procent.
Besparen op boodschappen? Deze twee vriendinnen doen dat zo:
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.