nieuws
27 jan 2024, 09:19
Foto's van je vrienden, kookfilmpjes, inspiratie voor je outfit: we scrollen er met z'n allen gretig op los op sociale media. Maar eigenlijk zijn we daar zelf helemaal niet blij mee. Toch lukt het ons niet om ermee te stoppen.
Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2024 van Newcom Research & Consultancy blijkt dat Nederlanders continue scrollen tijdverspilling vinden. 6,3 miljoen Nederlanders vinden zelfs dat het een gevaar vormt voor de mentale gezondheid. Meer dan 4 miljoen mensen denken er wel eens aan om te stoppen met sociale media, maar doen dat nauwelijks.
Generatie Z (15-28 jaar) en millennials (29-44 jaar) zitten het meest op sociale media én zijn het minst vaak blij met het gebruik. Hoofdonderzoeker van Newcom Research & Consultancy Tim Jonker noemt dat een enorme tegenstelling.
Waarom blijven we dan toch constant sociale media checken? "Ze hebben je een beetje in hun macht, lijkt het wel", zegt een vrouw op straat tegen Hart van Nederland. Een man laat weten: "Het is een beetje verslavend. Mijn vriendin zit urenlang te scrollen."
Volgens Jonker heeft het blijven scrollen te maken met de angst om iets te missen. Daarnaast willen vooral jongeren zich spiegelen aan mensen die er op sociale media 'perfect' uitzien.
"Er zijn te veel evenementen en hobby's, zeker op sociale media", legt hij uit. "Was een ander feestje niet veel leuker dan die waar jij bent geweest? Heb je wel de juiste kleren gekozen om erbij te horen? Influencers schetsen een perfect beeld waar gebruikers toch aan willen voldoen. Die schaduwkant openbaart zich bij steeds meer mensen."
Ze worden er aan de ene kant onzekerder door, maar krijgen ook meer zelfvertrouwen van likes op hun eigen posts. Ook werkt het scrollen ontspannend en maken ze op sociale media contact met vrienden en kennissen, aldus Jonkers.
Jonker beklemtoont dat hij niet heeft onderzocht hoe dit probleem te verhelpen is: "Dat zijn vragen waar de overheid zich over moet buigen, wij constateren alleen de trends." Voor het onderzoek werden ruim 7100 respondenten ondervraagd die een representatieve afspiegelingen vormden van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.