Terug

Volg Hart van Nederland

Is goedkope benzine slechter voor je auto dan dure?

Is goedkope benzine slechter voor je auto dan dure?

nieuws

8 mrt 2022, 15:00

Nu de benzineprijs keer op keer naar recordhoogte stijgt, probeert iedereen nog meer te letten op waar je goedkoop je auto vol kunt gooien. Maar is het wel verstandig om bij het goedkoopste tankstation te tanken? Er zit namelijk wel degelijk verschil tussen de kwaliteit van goedkope benzine en dure.

Nu zijn er verschillende oorzaken waarom benzine goedkoop is of duur. Allereerst is benzine bij een tankstation aan een snelweg duurder dan een pomp op een afgelegen plek, zijn onbemande pompstations goedkoper en vind je de goedkopere stations vaak meer in Groningen dan in Zuid-Holland.

Daar hebben we het in dit artikel niet over. Het gaat hier andere factoren die zorgen voor goedkope benzine: het verschil tussen prijsvechters en de duurdere merkstations, en het verschil tussen Euro95 en het 'premium' Super Plus 98.

Prijsvechters

De goedkoopste tankstations in Nederland zijn vaak die van Makro en Tango. Prijsvechters die door minder personeel of door kleinere winstmarges minder duur zijn dan anderen. De kwaliteit van de benzine is echter vaak vergelijkbaar. Zowel Makro als Tango krijgen hun brandstof van één partner.

"Dat is een A-merk en wat ons betreft hebben we geen kwaliteitsverschil", vertelt Makro aan Hart van Nederland. Alle brandstof komt ook in de bron ook uit dezelfde regionale depots en moeten voldoen aan een minimale Europese kwaliteitsnorm, aldus de ANWB.

"Deze normering, in wetgeving vastgelegd, stelt eisen aan bijvoorbeeld de dichtheid, het vlampunt, octaangetal, et cetera", schreef ANWB-expert Erik Jan de Jong eerder. "Het betreft hier minimale (bijvoorbeeld octaangetal) of juist maximale eisen (bijvoorbeeld zwavelgehalte, of waterhoeveelheid) of minimum en maximum eisen (bijvoorbeeld viscositeit moet tussen die en die grens liggen)." Deze kwaliteitsnormen heten EN 228 voor benzine en EN 590 voor diesel. "Stickers met deze normen zijn vaak zichtbaar op de pompen bij tankstations", aldus De Jong.

In de regel is de benzine van prijsvechters dus heus goed genoeg. Er kan wel per regio een klein verschil zitten, schrijft ANWB. "Omdat de brandstof uit een depot in het oosten uit een ander deel van de markt kan komen dan die uit een depot in het westen."

Additieven

Daarnaast voegt ieder merk als Shell, BP en Esso zijn eigen additieven toe aan benzine. Die zijn bedoeld om benzine beter te laten verbranden en de motor schoner te houden. Ook Makro en Tango doen dit.

"Onze researchafdeling doet onderzoeken naar de optimaalste receptuur, zodat we met recht kunnen zeggen dat wij kwaliteitsbrandstoffen aanbieden", aldus Tango. Makro voegt geen additieven toe aan diesel maar wel benzine, "Zodat het iets zuiniger en iets schoner is. Daardoor heeft de brandstof iets meer kwaliteit."

Door de keuze welke additieven worden gebruikt door de verschillende merken zou er een kwaliteitsverschil kunnen optreden. "Onomstotelijk bewijs hiervoor is echter nooit geleverd", aldus ANWB.

Euro95 of Super Plus 98?

Op de aloude vraag of je nu Euro95 of het duurdere Super Plus 98 moet nemen is een vrij eenvoudig antwoord: controleer wat je eigen auto adviseert. Het verschil tussen de twee soorten benzine zit hem in het octaangehalte: 95 procent of 98 procent. Hoe meer brandstof wordt bewerkt om dat hogere octaangehalte te bereiken, hoe duurder het ook is. Maar zorgt het ook voor verschil in prestaties van je auto?

Dat is niet het geval. De meeste auto's hebben een motor die is gemaakt om te werken met een octaangehalte van 95 procent. "Tank dus maar lekker Euro 95", raadt ANWB aan. "Bij een beperkt aantal auto’s geeft de fabrikant aan dat benzine met een octaangetal van 98 getankt moet worden. In dat geval is premium brandstof natuurlijk wel aan te bevelen."

Bovenstaande reportage is 3 maart 2022 voor het eerst uitgezonden.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.