nieuws
18 juni 2020, 18:41
De uitspraken die Johan Derksen maandag in een uitzending van Veronica Inside deed, lijken het programma flink wat geld te gaan kosten. Verschillende adverteerders geven aan niet meer met het programma geassocieerd te willen worden. Onder andere kiwimerk Zespri en scheermesjesgigant Gillette konden niet lachen om de opmerkingen van Derksen over de Black Lives Matter-beweging. Derksen zei in de uitzending van afgelopen maandag dat het wel meeviel met het racisme in Nederland. Toen er een foto werd getoond van een man in Zwarte Pietenpak bij een demonstratie in Leeuwarden, vroeg de voetbalkenner zich hardop af of dit niet activist Akwasi was. Akwasi is één van de gezichten van de BLM-beweging in Nederland. Lees ook: Veronica spreekt Johan Derksen niet aan op 'racistische' uitspraken
Het kiwimerk zegt de "verontwaardiging en woede" die vooral op social media ontstonden te begrijpen. "Wij distantiëren ons er nadrukkelijk van en willen niet meer adverteren rond dit programma. Deze uitspraken zijn verkeerd en in strijd met onze waarden. Zespri is als merk gericht op mensen, verbinding en inclusiviteit en we streven naar een betere wereld," zo laat het kiwimerk in een statement weten. Lees ook: Akwasi wil aangifte doen na Zwarte Piet uitspraak op de Dam Gillette, het bedrijf dat twee jaar geleden al afhaakte als vaste sponsor na de transgenderrel met Van der Gijp, wil ook niet adverteren rond het voetbalprogramma. "Als onderdeel van onze algemene mediaplanning was onze reclame mogelijk aanwezig in het reclameblok. We distantiëren ons van de uitspraken die in het programma zijn gedaan en steunen geen enkele boodschap die mensen kan kwetsen op basis van hun huidskleur, geslacht, hun mening of seksuele geaardheid. Daarom zullen wij per direct stoppen met adverteren rondom dit programma", laat een woordvoerder desgevraagd weten.
Shownieuws meldt inmiddels dat ook Albert Heijn niet langer wil dat hun reclames rondom VI worden uitgezonden. 'We zijn vandaag in gesprek gegaan met Talpa. We stoppen voorlopig met de advertising rond dit programma.' aldus een woordvoerder tegen Shownieuws. Eerder donderdag gaven onder meer Gamma en SNS Bank aan met Veronica in gesprek te willen over de woorden van Derksen. Voetballoterij TOTO - sponsor van het programma - zeg in een reactie het lang niet altijd eens te zijn met de uitspraken aan tafel, maar vindt de verantwoordelijkheid bij de heren aan tafel ligt. Talpa - het bedrijf achter Veronica - deelt die mening. Eerder besloten zij al om Derksen niet aan te spreken op de opmerkingen. ANP/Redactie
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.