nieuws
29 mrt 2023, 23:17
Volgens stichting Emma at Work zijn er zo'n 500.000 jonge mensen (tussen de 15 en 39 jaar) met een chronische en/of fysieke aandoening. Een grote groep hiervan kan niet wachten om te starten op de arbeidsmarkt, maar heeft moeite aan werk te komen vanwege hun situatie. Daarom start de stichting woensdag de campagne #acceptthegap.
Emma at Work roept met de campagne werkgevers en werknemers op om tijdelijk hun LinkedInprofiel te veranderen. Zo kunnen zij laten zien dat ze deze jongeren steunen.
Ook de 23-jarige Aliyah Williams, kan door haar spierziekte myasthenia gravis niet aan een baan komen. Ze is afgestudeerd als dierenverzorgster, maar dit werk is, net zoals veel andere banen, lichamelijk te zwaar. Daarom is ze al een tijd op zoek naar werk in een andere sector, maar helaas zonder succes.
Door haar lichamelijke klachten komt ze al snel uit op administratief werk, maar daar heeft ze geen diploma voor. Daarnaast merkt ze dat veel werkgevers toch kijken naar haar 'rugzakje'. "Ze zien vaak alleen problemen en daardoor wordt er vaak niet meer gekeken naar de kwaliteiten die je wel hebt", vertelt Aliyah aan Hart van Nederland.
Steven Hubeek van werkgeversvereniging AWVN vindt het goed dat Emma at Work met hun campagne aandacht vraagt voor mensen met een chronische ziekte, die door die ziekte of handicap een gat op hun CV hebben. "Ook deze mensen hebben veel motivatie en veel capaciteiten waar je werkgevers blij mee kan maken."
"Deze mensen kunnen en willen vaak wel aan het werk, maar er is vanuit de werkgever vaak wat extra inspanning nodig. Zeker in het begin, om dat goed werkend te krijgen", aldus Hubeek.
Mensen met een chronische ziekte of handicap hebben, volgens Hubeek, vaak aangepast werk nodig. Denk bijvoorbeeld aan mensen die een beperkte belastbaarheid hebben en daarom extra pauze nodig hebben. "Dat moet je als werkgever dan wel mogelijk maken, wat het soms lastig maakt."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.