nieuws
5 okt 2022, 19:08
Met nog 81 dagen tot kerst te gaan, hebben de geschenkenleveranciers het druk met het verkopen en inpakken van kerstpakketten. Ze merken de effecten van de energiecrisis. "Een extra rijkelijk gevulde doos voor de werknemer."
Waar bedrijven de laatste jaren vaak voor duurzame producten kozen, gaan ze dit jaar voor iets praktisch. Ook in de kerstpakketten is de energiecrisis en inflatie voelbaar. "Binnen de kerstpakketten volgen we natuurlijk ook de ontwikkelingen in de maatschappij", zegt Pleun de Wit van geschenkenleverancier De Knegt & Leeflang.
"De laatste weken, maanden krijgen we steeds meer vragen naar alle soorten en maten fleecedekens. De actualiteit is natuurlijk dat iedereen bezig is om de thermostaat een paar graden lager te zetten. Dan is een dekentje wel erg aangenaam." Ze merken de grote vraag, want sommige soorten en maten zijn al uitverkocht.
Ook bij groothandel Makro zien ze de vraag veranderen. "Elk jaar zie je wel een bepaalde trend. Nu zie je meer vraag naar solar, naar fleecedekens, maar toch ook extra foodproducten", weet inkoop- en marketingmanager Jacqueline Roest. "Het stukje waardering wordt steeds belangrijker, met de krapte op de arbeidsmarkt. We zien vanuit de werkgever af en toe eens een borrelpakketje en chocolade en met de prijsstijgingen in de supermarkt zie je dat werkgevers het belangrijk vinden dat het kerstpakket 'vol' wordt."
Dat gaat van een pakket om zelf appeltaart te maken tot bijzondere smaken popcorn. "Ze willen een extra rijkelijk gevulde doos voor de werknemer, omdat ook de werkgever weet dat het wat lastiger wordt met boodschappenbudgetten." Als er dan toch hebbedingetjes, zoals leuke lampjes, in het pakket gaan, zullen die meestal niet op stroom werken, zegt Roest. "We hebben er wel over nagedacht dat het op een batterij is, of op zonne-energie. We willen even geen stroom gebruiken en een lekker dekentje om warm te blijven thuis."
De Makro verwacht meer dan anderhalf miljoen kerstpakketten te verkopen, dus het wordt aanpoten. " Er zitten voedselproducten in die niet eeuwig houdbaar zijn, dus we kunnen ook niet te vroeg beginnen met de productie. Het is even flink doorpakken deze maanden. De donderdag voor kerst is altijd de kerstborreldag, dus dan worden de laatste pakketten uitgeleverd."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.