nieuws
23 aug 2021, 22:41
Verschillende ondernemers in de omgeving van de Haringvlietbrug worden flink gedupeerd door de maatregelen die worden ingevoerd om de brug minder te belasten. Sinds maandag is er een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur en zijn de rijstroken smaller gemaakt.
Rijkswaterstaat voert deze maatregelen in vanwege de klep van de Haringvlietbrug; die is aan vervanging toe. In 2023 staat de renovatie gepland. Om gevaarlijke situaties op de brug te voorkomen moet het verkeer langzamer rijden, waardoor trillingen worden verminderd. Eerder al is besloten dat de brug minder vaak open gaat, tot grote frustratie van ondernemers.
Horecaondernemer Jempi Vingerling heeft een paviljoen in Ooltgensplaat, direct langs de brug. Vanuit zijn zaak, waar hij ook woont, kijkt hij uit op een bouwkeet voor verkeersregelaars. Nu is het er vrij stil. "Normaal gesproken bezoeken automobilisten en motorrijders mijn zaak. Nu al merk ik dat er minder mensen komen", zegt horecaondernemer. "Ik had al minder omzet door corona en daarnaast was het een slechte zomer. Ik zal niet zo snel omvallen, maar als het écht slecht gaat moet ik steun aanvragen."
Ook Kai Wiedmer van jachthaven Marina Numansdorp voelt het financieel. "Ik heb meer last van het feit dat de brug niet vaak open gaat. Hierdoor zijn we slecht bereikbaar voor zeilboten, waar er hier tientallen van liggen."
Het minder vaak openen van de brug is tevens een van de maatregelen die Rijkswaterstaat heeft doorgevoerd om de Haringvlietbrug minder te belasten. Hierdoor is de de haven van Wiedmer beperkt bereikbaar.
"Normaal gesproken gaat de brug 74 keer per week open en sinds drie maanden één keer per week. Motorboten komen wel, dat is geen probleem, maar we missen zo inkomsten van mensen die een dagje komen zeilen." Wiedmer maakt zich zorgen om de toekomst. "De eerste twee opzeggingen zijn al binnen. Dit gaat ook twee jaar duren, dus als alle zeilers hun ligplaats afzeggen heb ik echt een probleem. En het is pas augustus."
Er zijn ook ondernemers die blij zijn dat er maatregelen zijn genomen. Vrachtwagenchauffeur Jan van der Weele denkt dat het onderhoud dringend nodig is. "We willen natuurlijk niet dat zich zo'n drama als een paar jaar geleden in Italië afspeelt", zegt hij. De chauffeur maakt zich zorgen, maar "denkt er maar niet over na als hij de brug over rijdt". Dat doet hij vaak, soms wel vier keer per dag.
Voor financiële schade is Van der Weele niet zo bang. "Maar ik heb maar een klein bedrijfje met één wagen. Voor die grote transportbedrijven gaat het wél schade opleveren", vreest de vrachtwagenchauffeur.
Foto: Kai Wiedmer
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.