nieuws
27 aug 2019, 19:35
Boodschappen zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden. Als je A-merken koopt althans. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond vergelijkt ieder jaar de prijs van negentig dagelijkse boodschappen. De belangenorganisatie nam de prijzen van vijftien supermarkten onder de loep. Daaruit bleek dat vooral producten van A-merken flink duurder zijn geworden. Er zijn daarentegen nauwelijks huismerkproducten die fors duurder werden.
Dat de prijzen van de dagelijkse boodschappen omhoog gaan, merken ook de ondervraagden van het Wat vindt Nederland-panel. Zo zegt 88 procent het gevoel te hebben dat een supermarktbezoek duurder is geworden. Negen procent merkt dit naar eigen zeggen niet. Op 1 januari 2019 werd het btw-tarief op boodschappen verhoogd van zes naar negen procent. Bij A-merken ging er het afgelopen jaar echter nog een schepje bovenop. Prijsstijgingen van twintig procent of meer waren geen uitzondering, aldus de Consumentenbond.
Wie zijn karretje vollaadt met negentig dagelijkse boodschappen van A-merken is 177 euro kwijt. Dezelfde kar met huismerkartikelen kost 105 euro. Dat is een besparing van veertig procent. Veel mensen blijken al voor de voordelige optie te kiezen: bijna veertig procent zegt alleen maar producten uit het huismerkenschap te kopen. Lees ook: 'Bijna alle aanbiedingen in supermarkten zijn ongezond' Toch zijn er ook producten waar veel mensen wel zweren bij het A-merk. In het schap met pindakaas gaat 29 procent voor de duurdere optie, bij cola geeft 35 procent de voorkeur aan het A-merk. Maar de echte A-merk-liefhebbers zijn de koffiedrinkers: 43 procent van de ondervraagden rekent graag wat meer af voor de gemalen koffiebonen.
Liefhebbers van Unox stevige erwtensoep uit blik zagen de prijs het afgelopen jaar met dertig procent toenemen. Thuiskoks die graag koken met Blue Band voor koken, bakken en braden zijn zelfs 48 procent meer kwijt dan vorig jaar. Supermarkten en fabrikanten geven verschillende redenen voor de duurdere boodschappen zoals de btw-verhoging en grondstoffen die prijziger zijn geworden. Volgens retail- en merkdeskundige Paul Moers moeten ook de research- en marketingkosten worden terugverdiend: "De afgelopen jaren zijn de prijsverhogingen veel en veel te laag geweest en dit is een duidelijke inhaalslag."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.