nieuws
11 mrt 2024, 10:31
Banken hebben vorig jaar 28 miljoen euro aan schade geleden door oplichters die zich voordoen als medewerkers en zo klanten geld afhandig maken. Deze vorm van cyberfraude blijft daarmee een groot probleem, al is het schadebedrag wel fors gedaald ten opzichte van een jaar eerder.
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) constateerde dat in 2023 45 procent minder schade als gevolg van bankhelpdeskfraude hebben geleden dan in 2022. Ook het aantal slachtoffers daalde met een vijfde naar bijna 10.000. Banken laten weten blij te zijn met die daling, maar stellen wel dat het probleem daarmee nog niet is opgelost.
Onlinefraude zorgt voor veel leed en stress bij slachtoffers, zegt teamlead veiligheidszaken Marco Doeland van de NVB. "Daarbij verdwijnen de opbrengsten regelrecht in de zakken van fraudeurs die daarmee weer andere criminele activiteiten financieren", stelt hij.
"Uit coulance" wordt de schade bij bankhelpdeskfraude onder voorwaarden vergoed door de bank, legt de NVB uit. Dat gebeurde vorig jaar in 69 procent van de gevallen. Zo krijgen klanten alleen hun geld terug als criminelen zich hebben voorgedaan als medewerkers van de eigen bank. Ook komen slachtoffers geen tweede keer in aanmerking voor een vergoeding, meldt de NVB.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.