nieuws
1 mei 2017, 08:18
Het afsluiten van een mobiel abonnement met een telefoon erbij, is vanaf maandag een lening. Telecomproviders moeten daarom voortaan verplicht een zogeheten inkomens- en lastentoets uitvoeren. Daarmee moet worden bepaald of het verantwoord is om aan consumenten een krediet te verstrekken. Onderdeel van de toets is het opvragen van de kredietstatus bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). De verplichting geldt voor alle mobiele telefoons met een waarde van meer dan 250 euro die op afbetaling worden gekocht. Dit zijn dus abonnementen, waarbij je een toestel gratis of met korting bij je abonnement krijgt. Naast het opvragen van de kredietstatus, controleert de telecomprovider ook het inkomen en de woonlasten van de consument. Telecomproviders bepalen overigens zelf de richtlijnen voor het al dan niet verstrekken van een krediet. Begin dit jaar werd bekend dat de regels voor telefoons op afbetaling strenger zouden worden. Dat moet consumenten beschermen tegen te hoge schulden. Naast de inkomenscheck moeten de kosten voor telefoons apart worden vermeld van de abonnementskosten, zodat beter inzichtelijk is hoeveel het kost om een mobiele telefoon gespreid te betalen. Ook moet het makkelijker worden om aanbiedingen met elkaar te vergelijken.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.