Terug

Volg Hart van Nederland

Nederland verdeeld over verpakkingsvrije producten: gehannes met potjes en zaken

nieuws

1 mei 2022, 23:07

Verpakkingsvrij leven om zo de afvalberg terug te dringen is best een dingetje voor veel mensen, uit representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder ruim 3.300 mensen blijkt dat het land verdeeld is.

Zo zit de meerderheid (48 procent) niet echt te wachten op verpakkingsvrije producten zoals koffiebonen, noten en pasta. Vooral mensen ouder dan 30 kopen liever producten met een verpakking. Een andere groot deel van Nederland (47 procent) staat er wel open voor om producten zonder verpakking te kopen. 5 procent van de deelnemers wist het niet of had er geen mening over.

Beter voor het milieu maar wel veel gedoe

Van de groep die vóór verpakkingsvrije producten is doet de ruim de helft dit om het milieu te ontlasten. Voor een kwart is de doorslaggevende reden dat die producten goedkoper zullen zijn. Een kleine groep van 17 procent doet het alleen als het wordt aangeboden door de buurtsuper.

Het klinkt voor sommigen wel als veel werk: naar de supermarkt met je eigen potten en zakjes om die daar te vullen met pasta, granen of koffiebonen. Dat geeft de groep die tegen is ook toe, 34 procent geeft aan dat ze dat niet zien zitten. Een andere veelgehoord tegenargument is dat het onhygiënisch of zelfs onveilig zou zijn. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld allergisch voor bepaalde producten en zijn bang dat het daar fout mee kan gaan: "Ik heb een allergie en daar houdt men geen rekening mee en dan komt bijvoorbeeld de gluten behoudende pasta bij de glutenvrije pasta" vreest een deelnemer van het panel.

Afvalvrije dispenserwand

Toch zijn er steeds meer mogelijkheden om producten zonder plastic in te slaan. Zo kun je bij een grote supermarkt in Rotterdam sinds begin deze maand met eigen zakjes rijst, bonen of pasta halen. Klanten moeten daar nog een beetje aan wennen, maar het is de bedoeling dat meer vestigingen zo'n afvalvrije dispenserwand krijgen.

Waar het overgrote deel van Nederland er (nog) niets in ziet probeert Maurits Dorlandt en zijn gezin zoveel mogelijk afvalvrij te leven. Zo zijn ze lid van een coöperatie waar ze onverpakte groenten van krijgen uit de buurt, en gaan ze vaak met eigen bakjes en zakjes naar de winkel. Dat levert soms nog wel grappige momenten op. "Bij de kaasboer zitten er zo drie papiertjes omheen. Dat gaat zo snel. Maar wij willen het in een eigen bakje. Op een gegeven moment weten ze dat van je."

Het is niet een heel makkelijke weg, geeft Maurits toe. "Als we een verpakking zien met 35 procent korting, dan nemen we die ook vaak gewoon. We zijn ook nog lang niet klaar. Maar bij een klein stapje denken mensen: misschien kan ik dat ook wel doen. Dan blijk je meer invloed te hebben dan je aanvankelijk denkt."

Ook voor het gezin van Mascha Bongenaar is het de normaalste zaak van de wereld: "Als je er eenmaal mee bezig bent is het ook niet zo moeilijk als het lijkt."

Verpakkingsvrij winkelen: 'Het is echt niet zo moeilijk'
1:27
Verpakkingsvrij winkelen: 'Het is echt niet zo moeilijk'

Bewustwording

Alle stapjes bij elkaar kunnen al snel een grote impact hebben. Steeds meer supermarkten zijn zich bewust van de afvalberg en nemen maatregelen. Zo investeert de Jumbo bijvoorbeeld in minder verpakkingen en het recyclen van verpakkingen en zit gehakt in een zak in plaats van een bak dat een besparing van 70 procent aan plastic oplevert. Supermarkt Aldi probeert ook een steentje bij te dragen en verkoopt geen plastic wattenstaafjes meer en verpakt verse kruiden met minder plastic.

Meedoen aan het panel?

Ook meedoen aan het Hart van Nederland-panel? Aanmelden kan via deze link. Bent u al lid en zijn uw gegevens gewijzigd? Dan kunt u dat via deze link aangeven.

Aanmelden

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.