nieuws
19 jan 2024, 17:38
Klanten van Transavia die een vliegticket hebben geboekt, krijgen een naheffing van de vliegmaatschappij. Dit komt door een hoger uitvallende belasting die door de overheid is opgedragen. Transavia bevestigt dit na vragen van Hart van Nederland. Klanten die de heffing van 2,62 euro niet betalen, mogen niet mee op de vlucht. Opvallend is dat Transavia (voor nu nog) de enige vliegtuigmaatschappij is die dit doorberekent aan de reiziger.
De vliegmaatschappij geeft aan dat de naheffing de oorzaak is van de afwachtende houding van de Nederlandse overheid. Die voerde de verhoging van de belasting pas eind december door. De belasting die op iedere passagier wordt geheven, is per 1 januari gestegen van 26,43 euro in 2023 naar 29,05 euro in 2024. Een stijging van 2,62 euro, de hoogte van de naheffing.
Voor de ernstig zieke Reny was afgelopen zomer niet een naheffing, maar zijn rolstoel het probleem. Hij kon niet op vakantie, want de stoel paste niet in het vliegtuig:
Op sociale media wordt met ophef en verbazing gereageerd op het bericht van Transavia. "Mag Transavia zomaar de prijsverhoging doorbereken? Ze maken het nu mijn probleem", laat een gebruiker van X weten.
De woordvoerder van Transavia laat weten dat zij niet anders kunnen dan de verhoging van de vliegbelasting doorberekenen naar de klant. "Wij worden kort voor het eind van het jaar geconfronteerd met een belastingverhoging, wij zijn verplicht om deze belasting af te dragen aan de overheid."
Transavia heeft de afgelopen dagen wel meer klanten te woord gestaan over de naheffing. "Wij snappen dat het vervelend is voor de reiziger maar wij kunnen niet anders."
In de algemene voorwaarden van Transavia staat onder artikel 4.3 (heffingen, belastingen en toeslagen) het volgende: vervoerder behoudt zich het recht voor om eventuele onvoorziene heffingen, belastingen, kosten of toeslagen die worden geheven door de overheid, door nationale of andere autoriteiten, door de luchthaven of door vervoerder, afzonderlijk aan de passagier in rekening te brengen danwel (na ontvangst van de boekingsbevestiging) na te heffen.
De brief die naar klanten van Transavia wordt gestuurd met de vraag of ze de naheffing willen betalen.
Het lijkt er dus op dat de vliegtuigmaatschappij hier in haar recht staat. De Consumentenbond beaamt dat: "Ze mogen een naheffing versturen als het gaat om een verhoging van de belasting. Ze mogen dit niet doen als het gaat om de ticketprijs. Vervelend voor de klant, maar meer dan de heffing te betalen zit er niet op."
Toch kiest niet iedere vliegtuigmaatschappij voor deze aanpak. Een KLM-woordvoerder laat aan Hart van Nederland weten dat reizigers die via hen hebben geboekt de heffing niet hoeven te betalen. "Gezien de korte termijn waarop de overheid de verhoging heeft ingevoerd en de complexiteit van een naheffing, heeft KLM ervoor gekozen om het bedrag te absorberen. Er gaat dus geen naheffing komen voor de klant."
Een woordvoerder van Corendon laat desgevraagd weten dat zij nog gaan bekijken hoe ze de naheffing aan willen pakken.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.