nieuws
6 nov 2023, 15:18
Nederlanders kiezen steeds vaker voor producten van Aziatische webshops. Die zijn vaak goedkoper en in tijden van hoge inflatie blijken consumenten daar de voorkeur aan te geven, ziet PostNL. Het bezorgbedrijf heeft hier last van, omdat het afleveren van zulke pakketten minder oplevert dan die van eigen bodem.
Verder ziet PostNL ook dat consumenten steeds vaker kiezen voor grote onlineplatforms, zoals webwinkel bol.com. "Onze grote klanten groeien harder, wat leidt tot een lagere gemiddelde opbrengst dan bij mkb-webshops", licht financieel topman Pim Berendsen tegen het ANP toe.
Rond de feestdagen bestellen mensen vaker online artikelen. Maar voorzichtigheid is geboden:
Onder meer door deze ontwikkelingen kende PostNL een tegenvallend derde kwartaal, waarin het in Nederland minder post en pakketten bezorgde. Internationaal gezien groeide het aantal pakketbezorgingen wel.
Verder zag PostNL in de periode van juli tot en met september dat consumenten bepaalde aankopen uitstellen in aanloop naar het aanstaande feestdagenseizoen en koopjesfestijn Black Friday, op 24 november. "We staan in de startblokken om dat aan te kunnen." De laatste maanden van het jaar zijn traditioneel gezien de beste voor PostNL.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.