nieuws
20 mrt 2024, 15:32
De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart, heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald.
De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.
Daarin is de Staat sinds 2010 tekortgeschoten waarbij "onrechtmatig" is gehandeld, stelt de rechter. Zo is er sinds dat jaar gewerkt met "tijdelijke regelingen en conceptregelingen die niet door de wetgever zijn aangenomen of niet in werking zijn getreden".
Daarom is het volgens de rechtbank niet duidelijk op welke normen nu precies is gehandhaafd. De Staat moet nu binnen 12 maanden de geldende wet- en regelgeving toepassen en handhaven. Dat is het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) uit 2008.
Het beleid dat er lag, is bovendien gebaseerd op geluidsmeetpunten "waarvan al sinds 2005 duidelijk is dat die geen volledig beeld geven van (de spreiding en ernst van) de geluidsoverlast", aldus de rechter. "Daarbij komt dat in de handelswijze van de Staat steeds de 'hubfunctie' en de groei van Schiphol voorop zijn gesteld en eerst zijn gewaarborgd. Pas daarna werd gekeken hoe tegemoet kon worden gekomen aan de belangen van omwonenden en anderen."
Deze groep omwonenden is overigens groter dan de groep waarvan de Staat de belangen in eerdere onderzoeken heeft meegenomen. Om de geluidshinder van Schiphol in kaart te brengen, wordt namelijk gekeken naar een specifiek gebied rond de luchthaven. De mensen die binnen dit gebied wonen hadden toegang tot rechtsbescherming, die daarbuiten niet. De rechter oordeelt dat de Staat deze bescherming mogelijk moet maken voor "alle mensen die ernstige geluidshinder en/of slaapverstoring ondervinden".
Omwonenden rond Schiphol zijn "heel gelukkig" met de uitspraak, zegt advocaat Channa Samkalden woensdag namens hen. Nu is het aan minister Harbers om orde op zaken te stellen, gaat ze verder. "De Inspectie Leefomgeving en Transport moet de normen gaan handhaven, dat betekent minder vluchten dan het huidige krimpplan voor Schiphol."
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Er is volgens haar geen andere uitweg dan de krimp van Schiphol. "De overheid kan niet langer grote vervuilers als Schiphol en KLM uit de wind blijven houden. Iedereen in Nederland heeft recht op een veilige en gezonde leefomgeving. Het is een schande dat omwonenden voor zoiets vanzelfsprekends naar de rechter moeten stappen en dat de overheid hen niet beschermt", besluit zij.
ANP
Deel dit artikel
Lees ook
Kaagbaan Schiphol wekenlang dicht: op deze plekken is er meer overlast
'Gemeente Amsterdam eist krimp Schiphol vanwege overlast'
Luchtvaart wint kort geding van Staat, Schiphol-krimp van de baan
Weerstand omwonenden ten spijt: provincie akkoord met behoud luchthaven Maastricht
Minister: 'Schiphol mag vanaf 2027 onbeperkt groeien met schonere vliegtuigen'
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.