Terug

Volg Hart van Nederland

Reizigers betalen ongemerkt dubbel voor treinkaartje (en zo krijg je je geld terug)

nieuws

15 feb 2023, 11:22

Meerdere reizigers in het openbaar vervoer zagen de afgelopen weken ongewild geld verdwijnen van hun bankrekening. Mensen bleken te betalen voor bijvoorbeeld een treinkaartje, terwijl ze dachten hun ov-kaart aan te bieden. Het gaat fout als mensen hun pinpas en ov-chipkaart tegelijkertijd tegen de sensor houden, of als ze hun ov-kaart in hun telefoonhoesje hebben zitten.

Contactloos betalen in het openbaar vervoer is sinds deze maand ingevoerd. Maar dat betalen gebeurt dus ook weleens ongemerkt, en ook als mensen deze betaalfunctie op hun pas hebben uitgeschakeld, meldt nuNU.nl. Het uitschakelen wordt bewust genegeerd, om te zorgen voor vlotte doorstroming. Alleen veel mensen weten dit dus niet, en dat gaat mis als ze hun hele portemonnee aanbieden.

Op stations en in het openbaar vervoer worden reizigers zo veel mogelijk bewust gemaakt van het probleem. Het aanbieden van een losse pas zou de dubbele afschrijving moeten voorkomen. Mocht het toch mis zijn gegaan, kun je via de website van je vervoerder vaak je geld terugkrijgen.

Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.