nieuws
16 juni 2022, 20:13
Schiphol gaat het in komende zomer helemaal anders doen. Het is daar al maanden chaos door personeelstekorten en daarom ziet de luchthaven zich nu genoodzaakt om fors in te grijpen. "Het is niet verantwoord om zonder maatregelen de zomer in te gaan."
Om te voorkomen dat in de nog drukkere zomerperiode de chaos compleet is, heeft Schiphol donderdag nieuwe maatregelen afgekondigd. De meest ingrijpende sanctie die doorgevoerd wordt, is dat de luchthaven een flink aantal vluchten gaat schrappen en een maximumaantal reizigers per dag instelt.
Voor juli betekent dit dat er dagelijks nog maar plek is voor zo'n 67.500 vliegtuigpassagiers, in augustus zijn dat er ietje meer: 72.500. Zoals het er nu naar uitziet, zijn er hierdoor in juli dagelijks zo'n 13.500 stoelen te veel geboekt. Dat is 17 procent van het totaal aantal stoelen dat normaal op een gemiddelde zomerdag ingepland staat.
De enige manier om het overschot weg te werken, is volgens de luchthaven het schrappen van vluchten. De slotcoördinator gaat komende week in overleg met de vliegmaatschappijen om het aantal vluchten terug te schroeven. Vooral reizigers die hun reis op Schiphol beginnen zullen gedupeerd worden, overstappers blijven grotendeels buiten schot.
Schiphol neemt de ingrijpende stap van het schrappen van vluchten naar eigen zeggen om "onhanteerbare wachtrijen" op het vliegveld te voorkomen. Het alternatief is dat veel reizigers hun vlucht zullen missen, waardoor er onveilige situaties voor zowel passagiers als medewerkers kunnen ontstaan.
Voor augustus is nog niet duidelijk hoeveel 'overgeboekte' stoelen er per dag zullen zijn. Schiphol belooft binnen twee weken een beslissing te nemen over hoe de maatregelen die maand zulllen worden uitgewerkt. Wel verwacht het bestuur meer reizigers in augustus aan te kunnen dan in juli.
De ingrijpende maatregelen hebben natuurlijk ook financiële gevolgen. KLM houdt Schiphol daar verantwoordelijk voor. Wel ziet de airliner de noodzaak in van de beslissing, al moet het volgens een woordvoerster een "eenmalig en kortstondige" actie zijn. "Het kan niet zo zijn dat de gebruikers van de luchthaven structureel opdraaien voor capaciteitsproblemen."
KLM verwacht, ondanks de maatregelen, weinig bestaande boekingen en vluchten te hoeven annuleren. De luchtvaartmaatschappij denkt dat het genoeg is om het aantal opstappende passagiers op Schiphol te beperken, door een limiet in te stelen op het aantal tickets dat nog verkocht kan worden.
Bij Transavia zullen de gevolgen wél direct voelbaar zullen zijn. Daar zullen aanzienlijk minder stoelen beschikbaar zijn tijdens de zomervakantie Bovendien vreest de vliegmaatschappij vluchten te moeten cancelen. "Om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen, remmen we de verkoop van tickets voor de zomer", aldus directeur Marcel de Nooijer.
Overigens denkt Schiphol-baas Dick Benschop niet aan opstappen, zo liet hij donderdag op een persconferentie weten. "Ik zie het als een grote opgave om de boel aan te pakken. En daar voel ik me ook in gesteund." Benschop kreeg de afgelopen tijd veel kritiek. Zo zou hij te afwezig zijn geweest toen de problemen tijdens de meivakantie steeds erger werden.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.