nieuws
6 sep 2022, 14:09
Een energiecrisis, torenhoge en historische inflatie en een oorlog aan de rand van Europa. Nu dreigt daar nog een nieuw probleem bij te komen: een frikandellentekort. Hoeveel tegenslagen kan het Nederlandse volk nog aan?
Het tekort van de snack ligt volgens frikandellenfabrikanten aan het gebrek van personeel in de fabrieken. Ook kunnen zij niet aangeven wanneer de frikandellen weer volop te leveren zijn. Een tijdelijke oplossing is het leveren van frikandellen aan cafetaria's van andere kwaliteit.
Frans van Rooij van vakvereniging ProFri krijgt signalen binnen dat er onder cafetaria's problemen ontstaan met de leveringen en verkrijgbaarheid van populairste snack van Nederland. Bij groothandel Bidfood in Helmond waren de snack eind augustus zelfs helemaal niet meer te krijgen. Tegen Frituurwereld zegt Roel Theelen, accountmanager bij Bidfood dat hij een tekort al aan zag komen: "Frikandellen zijn de halsslagader van de cafetaria. Ze zijn het verdienmodel en het wordt lastig als je deze straks misschien niet meer kunt verkopen."
Het tekort werd voor meerdere snackbars en cafetaria's voelbaar toen er eind augustus geen frikandellen van het merk Van Lieshout meer te krijgen waren. Eerder werd er ook al een limiet gesteld aan het aantal dozen met frikandellen die afnemers mochten bestellen. Tien dozen per cafetariahouder.
Waar het tekort precies vandaan komt is niet te zeggen aangezien de producent van de Van Lieshout-frikandellen zegt dat het onder andere komt door softwareproblemen en het grondstoffentekort.
Theelen vindt dat te makkelijk gezegd en wil dat de producent meer communiceert over het probleem. "Ze zijn er niet transparant over en communiceren niets naar de markt. We horen ook niet wanneer het probleem opgelost zal zijn. De vraag naar frikandellen is hetzelfde gebleven, de gevraagde volumes zijn bekend dus hoe kan het dat je je productie daarop niet kunt afstemmen", vraagt hij zich hardop af.
Het tekort lijkt nu tijdelijk verholpen te zijn door het inzetten van een noodoplossing. Bidfood werkt nu samen met een andere snackproducent die hen wél heeft kunnen voorzien van nodige frikandellen. Wel vindt Van Rooij van ProFri het jammer dat het niet Van Lieshout-frikandellen zijn, "dat zijn echt verrekt goeie frikandellen."
Daar sluit Aart van de Streek, die in april nog Nederlands kampioen 'frikandellen eten' werd door er 23 in een uur weg te werken, zich bij aan. "Andere frikandellen zijn het gewoon 'net niet'. De smaak is anders, de structuur te fijn.. Echt anders dan je gewend bent."
Van de Streek eet twee keer per week frikandellen: op donderdag en op zaterdag. Toch raakt hij niet in de stress van het nieuws: "Als er echt geen frikandellen meer zijn, gooi ik gewoon een balletje gehakt in het vet. Dat is ook lekker."
Theelen vindt het raar dat het de ene producent wel lukt om te leveren terwijl de ander worstelt. Volgens hem is het een probleem dat bijna alle snackbars in Nederland worden voorzien door één producent, Snackproducent Van Geloven.
Het is niet het enige probleem waar snackbars nu mee te maken hebben. Door de stijgende kosten voor energie hebben veel van hen de prijzen voor een patatje of frikandel omhoog moeten gooien, zoals je ziet in bovenstaande video.
Liefhebbers van de snack houden hart vast voor extreme prijzen. "Het nieuws overvalt mij eigenlijk een beetje", zegt Snackspert Eke Bosman tegen Hart van Nederland. Hoewel hij zelf nog niets heeft gemerkt van het dreigende tekort hoopt hij dat het probleem snel wordt verholpen. "Je moet er niet aan denken dat dit net als de zonnebloemolie gaat worden." Begin dit jaar steeg de prijs van een liter zonnebloemolie door de oorlog in Oekraïne.
Leverancier Van Geloven wil alleen schriftelijk reageren op het probleem. Volgens Van Geloven ligt het frikandellenprobleem aan personeelstekort en leveringsproblemen richting de horeca en snackbars.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.