nieuws
17 aug 2021, 23:12
Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Het recordjaar 2020 kan alweer bijna uit de boeken, met meer dan tienduizend nieuwe webshops in de eerste helft van dit jaar. Walter Verheij en Rick Otten uit Almere begonnen dit jaar een online kledingwinkel met een speciale reden, zij hopen met de extra inkomsten hun kinderwens uit te kunnen laten komen.
Walter en Rick hebben hun hoop gevestigd op een IVF-traject, met een draagmoeder. Maar daar komen nogal wat kosten bij kijken, naar schatting zeker 50.000 euro, misschien zelfs het dubbele. "We hebben allebei altijd hard gewerkt", vertelt Walter aan Hart van Nederland. "Veel homostellen in onze situatie doen een crowdfundingsactie, maar dat is niets voor ons. We willen ons geld echt verdienen."
Hoewel ze niet uit de modewereld komen, begonnen ze de online kledingwinkel Pa-Pa. "Pa-Pa, twee vaders die samen papa worden. We hebben zelf het logo bedacht en ontworpen. Voor de designs hebben we een samenwerking met een drukker. Zij hebben een basic kledinglijn, daar kiezen wij de modellen en kleuren uit. Op basis van wat we zelf mooi vinden, wat bij ons past, en we laten ons adviseren over wat meer of minder verkocht wordt. Als je er zelf achter staat verkoop je het ook makkelijker."
Er komt een hoop bij kijken, vertelt Walter. "We doen bijvoorbeeld zelf de fotografie in onze studio, in wat straks hopelijk de babykamer gaat worden. Het is veel werk, dat we ernaast doen. Een heterokoppel kan gewoon een kind nemen, dat is een intieme keuze die je met elkaar maakt. Wij hebben er nu eenmaal de hulp van de rest van Nederland voor nodig. Maar als het je grootste wens is moet je er ook iets voor doen."
Walter en Rick zijn verre van de enige die een webwinkel vanuit huis zijn gaan runnen dit jaar. Niet eerder steeg het aantal webwinkels zo hard in de eerste twee kwartalen van een jaar als dit jaar, heeft dataspecialist BoldData becijferd. Door de coronapandemie wordt er veel meer online gewinkeld dan voorheen. Ook moesten fysieke winkels in de eerste paar maanden nog veelal gesloten blijven.
In de eerste zes maanden van dit jaar schreven 10.340 Nederlanders zich in bij de Kamer van Koophandel als webwinkel, 17 procent meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarvan is het merendeel een eenpitter.
Eén van de individualisten is de Amsterdamse Sara Coronato. Zij opende in februari haar webshop Kind Kind Candles, met milieuvriendelijke kaarsen. "Het is begonnen als bezigheidstherapie tijdens de lockdown. Mijn dochter had me een kaarsenmakersset gegeven, dat is steeds verder uitgebreid."
Nu de meeste restricties zijn opgeheven, is ze inmiddels ook echt met een kraampje op de markt gaan staan. "Dat is erg fijn, het directe contact met de klanten. Dit is mijn fulltime baan, en ik kan op die manier opvangen dat er in de vakantieperiode wat minder wordt besteld. Het is ook een lastig product om online te verkopen, je moet het talent hebben om met een verhaal te vertellen hoe je kaars ruikt."
Toch piekert ze er niet over om een winkelruimte te huren. "Dat kost een vermogen, en ik moet er wel genoeg aan overhouden om mijn kinderen te kunnen verzorgen. Het is leuk om buiten te komen en je klanten te ontmoeten, maar de ruggengraat van mijn winkel is online."
Webshops die zich specialiseren in voeding groeiden het snelst, stelt BoldData. Zo zijn er specialisten in macarons, kaas en aardappels. Ook het aantal webshops voor huis- en tuinartikelen groeide hard. Webshops voor elektronica stegen daarentegen minder hard.
Volgens de analisten ligt het werkelijke aantal webshops nog hoger, omdat er ook bedrijven zijn die niet als webshop in het handelsregister staan, maar deze wel hebben. Dit zijn vooral eigenaren van fysieke winkels die hun spullen ook online verkopen.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.