Terug

Volg Hart van Nederland

Deze aanbieding geldt nog slechts drie uur! Webshops op de vingers getikt om misleidende aftelklokken

Deze aanbieding geldt nog slechts drie uur! Webshops op de vingers getikt om misleidende aftelklokken

nieuws

27 juni 2023, 12:06

Webshops die aanbiedingen met een misleidende timer hebben zijn aangesproken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ze moeten daarmee stoppen als de aanbiedingen niet tijdelijk zijn, aldus de toezichthouder. Doen ze dat niet dan kan de ACM boetes opleggen.

De toezichthouder voerde geautomatiseerde controles uit op webwinkels en vond honderden zogenoemde countdown timers. Dat is een klokje dat afloopt en bij een aanbieding staat. Op zich zijn die klokjes niet verboden mits de aanbieding na die tijd ook niet meer geldig is. Maar in 41 gevallen merkte de ACM dat het klokje na afloop van de tijd weer gewoon opnieuw startte zonder dat de prijs van het product veranderde. Soms kwam er na afloop van het klokje zelfs een beter aanbod.

Producten bestellen via webshops gaat niet altijd goed. Zo hebben klanten wel eens te maken met oplichting:

BMX'ers massaal gedupeerd door oplichting via webshop: 'Die man moet gestopt worden'
1:58
BMX'ers massaal gedupeerd door oplichting via webshop: 'Die man moet gestopt worden'

Verleiden, maar niet misleiden

Als timers op die manier worden gebruikt, zijn ze verboden. De consument wordt dan misleid want die denkt dan dat er minder tijd is om over een aanbieding te beslissen. "Online worden consumenten op allerlei manieren gestimuleerd om aankopen te doen", weet directeur consumenten van de ACM Edwin van Houten. "We vinden het belangrijk dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden."

De digitale economie is een van de aandachtspunten voor de ACM. Bij websites let het bedrijf bijvoorbeeld op 'dark patterns'. Dat zijn manieren waarmee sites bezoekers en klanten in een bepaalde richting duwen, zoals de countdown timers. Ook het vooraf aanvinken van bepaalde opties valt daar bijvoorbeeld onder, omdat dit lang niet altijd in het belang van consumenten is.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.