Terug

Volg Hart van Nederland

Wéér een nieuw versie van ChatGPT, leerkrachten zien meer fraude: 'Iedereen lijkt op de hoogte te zijn'

nieuws

17 mrt 2023, 17:51

ChatGPT, de nieuwe OpenAI-tool die zijn bekendheid in rap tempo verdient lijkt te hebben, heeft sinds deze week een nieuwe versie voor plus-abonnees beschikbaar. Volgens oprichter Sam Altman is de nieuwe versie 'ChatGPT-4' creatiever en maakt hij minder fouten dan zijn voorganger.

Binnenkort kan de chatbot ook afbeeldingen interpreteren. De nieuwe versie is dus veelzijdiger. Docent Nederland, Furkan Sogut van het Stedelijk Gemeenschap in Nijmegen, ziet het gebruik van ChatGPT onder zijn leerlingen uit alle jaarlagen ook meer en meer: "Iedereen lijkt op de hoogte te zijn van het programma." En dat kan een probleem zijn, want hoe kunnen docenten nog zien of een leerling iets zelf heeft gemaakt of dat het van een chatbot komt?

Sinds afgelopen dinsdag is een nieuwe versie van de chatbot op de markt. Deze versie is nog slimmer, sneller en kan binnenkort ook informatie uit afbeeldingen verwerken.

'Chatbot op zich niet iets slechts'

Minister Dennis Wiersma (Onderwijs) herkent de situatie waarmee docenten te maken krijgen door de komst van ChatGPT. "Het gebruik maken een bot voor hulp bij het maken van je huiswerk is op zich niet schadelijk", begint Wiersma. "Maar wat je hier ziet is dat de bot alles voor je doet. Als leerlingen er zelf niet over na hoeven te denken, dat inleveren en er ook nog mee wegkomen dan is het wel een probleem. Dan leer je eigenlijk niets."

De minister ziet de chatbot dus niet alleen als probleem. "Vroeger had je ook al digitale hulpmiddelen maar die waren niet zo geavanceerd als ChatGPT. Ik heb nu ook nog niet alle antwoorden over hoe we checks kunnen invoeren of teksten van de chatbot komen of geschreven zijn door leerlingen. Dat moet ik samen met leraren van alle niveaus gaan bekijken."

Fraude gevoelig

Onder leerkrachten lijkt de vraag steeds nodiger om te stellen: Hoe moet er met de nieuwe technologie worden omgegaan? Sogut maakt zich zorgen: "Ik zie veel verschillende leerlingen uit verschillende jaarlagen gebruik maken van ChatGPT, het is belangrijk dat leerlingen vaardigheden zoals zelfstandig een tekst schrijven, onder de knie krijgen," laat hij aan Hart van Nederland weten.

Volgens de Nederlands docent moet er dan ook meer beleid komen: "We organiseren werkgroepen, proberen zo veel mogelijk met docenten onderling het te bespreken. Maar zeker weten of een leerling ChatGPT heeft gebruikt, doen we niet, daar is het programma te slim voor."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.