wonen
Gisteren, 21:06
Voor veel Nederlanders worden de energieprijzen hoger, zeker in de wintermaanden. Bij seniorencomplex Swaensborch in Monnickendam zijn de kosten voor energie ook gestegen, maar ouderen zitten hier dagelijks te bibberen. Verhuurder Woonzorg zou er voor hen moeten zijn, maar laat de bejaarden letterlijk en figuurlijk in de kou staan. Dat zegt Cindy de Ruijg-Voorman, die zich inzet voor de bewoners van het complex.
Cindy's vader, Cees de Ruijg (74), zit al jarenlang in deze situatie. De hoge leeftijd van de huurders maakt het extra schrijnend. Cindy schetst een droevig beeld van tachtigers die in hun jas met capuchon in huis zitten om de winter door te komen.
"De vloer is koud, de muren zijn koud, en het verouderde raam laat enorm veel tocht binnen," vertelt Cindy aan Hart van Nederland. "Al zet je de verwarming hoog, dan nog koelt het door het raam meteen weer af."
Ook andere bewoners van het complex voelen zich niet prettig in hun woning. In sommige gevallen komt dit door een gevoel van onveiligheid, veroorzaakt door onbevoegden die in en om het gebouw voor overlast zorgen:
Volgens Cindy is er al jaren sprake van een gebrek aan warmte in het complex. Ondertussen zijn ook de energiekosten gestegen, terwijl het gebouw een energielabel A/B heeft. Voor Cindy en haar vader is het echter een raadsel hoe dit label tot stand is gekomen. Ze krijgen geen inzage in de rapporten.
"Ik snap dat Woonzorg geld moet verdienen, maar we kunnen niet zien waar de hogere kosten vandaan komen," zegt Cindy. "We krijgen geen informatie. Pas als Woonzorg gezichtsverlies dreigt te lijden, reageren ze. Toen wij in een aflevering van BOOS! zaten, waren ze opeens wél bereid tot een gesprek."
De aflevering in kwestie van het BNN-VARA programma BOOS! is hieronder te bekijken:
Namens haar vader en de andere bewoners schakelde Cindy onlangs onafhankelijk energiecoach Jan Tessel in. Met een warmtescan-camera wist hij het probleem te achterhalen.
"Mijn taak is om te kijken waar het hoge energieverbruik vandaan komt," legt Tessel uit. "Hier is duidelijk dat de grote, verouderde ramen het probleem zijn. Deze zijn 45 tot 50 jaar oud. Modern dubbel glas zou het probleem helemaal oplossen. En dit is iets waar Woonzorg verantwoordelijk voor is."
Woonzorg heeft dinsdagmiddag door middel van een schriftelijke reactie gereageerd op de zorgen van de senioren uit Monnickendam, met onder andere de volgende statements:
"Wij vinden het vervelend dat huurders in ons wooncomplex Swaenborch tocht en kou ervaren. En ook twijfel hebben over de juistheid van het energielabel van hun woningen. Dat huurders tocht ervaren is ons bekend. Maar klachten over kou hebben wij niet ontvangen."
"Vanwege de twijfel bij huurders over de juistheid van de in 2020 geregistreerde energielabels zijn wij in gesprek geweest met de huurderscommissie van Swaenborch. Want we vinden het belangrijk dat huurders zich gehoord voelen. Vervolgens hebben wij in augustus een onafhankelijk bouwkundig adviesbureau opdracht verstrekt opnieuw de energielabels vast te stellen. Ondanks dat een vastgesteld energielabel 10 jaar geldig blijft."
"Huurders zijn in oktober via een brief geïnformeerd over de nieuwe energielabels in het wooncomplex en het onderzoek naar de tocht. We snappen dat huurders graag willen weten welk energielabel hun woning heeft. Daarom zullen wij de huurders van Swaensborch hier alsnog individueel over informeren. En hen eveneens het energielabel toesturen. Ook gaan wij met de huurderscommissie opnieuw in gesprek om de relatie van het energielabel met de huuraanpassing toe te lichten. En goed in kaart te brengen welke woonzorgen huurders in Swaensborch ervaren."
Desondanks ziet energiecoach Tessel het veel simpeler. De oplossing is volgens hem niet ingewikkeld. De ramen moeten zo snel mogelijk worden vervangen.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.