Entertainment
30 nov 2021, 20:00
Meerdere bedrijven hebben de afgelopen dagen de samenwerking opgezegd met de tv-familie Meiland. Aanleiding voor de breuk zijn de anti-islamuitspraken die Erica Meiland onlangs deed in haar biografie. Toch neemt het grootste deel van de Nederlanders het op voor de familie, zo blijkt uit representatief onderzoek van Hart van Nederland onder ruim 3200 deelnemers.
63 procent van de mensen geeft aan het niet terecht te vinden dat bedrijven om de uitspraken van Erica breken met de Meilandjes. 28 procent vindt het wel terecht dat de bedrijven hun samenwerking opzeggen. De steun is, weinig verrassend, vooral te vinden bij rechtse stemmers. De achterban van VVD, PVV, CDA, FvD, JA21 en BBB steunen allen in grote meerderheid de tv-familie in deze rel.
Onder linkse stemmers is meer begrip voor de bedrijven te vinden, al is alleen bij stemmers van GroenLinks en BIJ1 een aanzienlijke meerderheid te vinden die voor de breuk is. D66'ers en PvdA'ers zijn verdeeld, met ieder slechts 52 procent steun voor de beslissing van de bedrijven.
"Ik ben die mensen persoonlijk echt super zat, maar die cancel cultuur moet echt stoppen", luidt een van de reacties. "We leven in een land waar je je mening mag geven, dat politiek correcte gezeur van die bedrijven gaat echt te ver." Maar volgens een andere deelnemer moet die vrijheid van meningsuiting ook gelden voor bedrijven. "Bedrijven mogen zelf weten met wie ze in zee gaan en wie past bij het imago dat ze willen uitstralen."
Erica vergelijkt in haar gelijknamige boek vrouwen in boerka met pinguïns en noemt hoofddoekjes "niet normaal". Ook stelt ze dat de islam "heel veel ellende brengt" en dat zij dit wil tegenhouden. Hallmark en Emma stelden allebei dat deze uitspraken niet overeenkomen met hun waarden en hun streven een divers bedrijf te zijn.
PVV-leider Geert Wilders heeft dinsdag laten weten wel achter Erica Meiland te staan. Hij noemt haar "een dappere vrouw" en stelt dat alle bedrijven die nu de banden met de tv-familie verbreken "zelf een boycot verdienen".
Dinsdag liet NIVEA, een van de grootste producenten van huidverzorgingsproducten, weten niet meer te willen werken met tv-familie. "Beiersdorf, het moederbedrijf van NIVEA, omarmt inclusiviteit en diversiteit op alle gebieden. We zetten ons in voor acceptatie en gelijkheid en zijn tegen elke vorm van discriminatie", meldt het bedrijf. "Door een samenwerking met dochter Maxime zou het voelen alsof we ons verbinden aan een gedachtegoed dat niet bij ons past. NIVEA is er namelijk voor iedereen, ongeacht religie, afkomst, geslacht, seksuele geaardheid en leeftijd."
Dat zelfs de samenwerking met dochter Maxime wordt opgezegd valt verschillende mensen in het verkeerde keelgat. "De dochter mag niet gestraft worden voor uitspraken van haar moeder, dat is onterecht", zo laat een respondent weten. "Als bedrijven dochters en zonen van mensen gaan 'cancellen' vanwege uitspraken van andere familieleden, dan kom je in een Noord-Koreaanse sfeer van 'generatie straffen' terecht", vreest een ander.
Twee grote partners, kaartenbedrijf Hallmark en matrassenmerk Emma, verbraken eerder al vanwege de anti-islamuitspraken het contact met de 'Meilandjes'. Meerdere grote bedrijven die een commerciële samenwerking aangegaan zijn met de tv-familie willen zich dinsdag nog niet uitspreken over een voortzetting van de samenwerking.
De familie Meiland hoeft zich vooralsnog geen zorgen te maken dat Talpa de samenwerking stopt vanwege de islamkritische uitspraken van Erica Meiland. SBS6, dat hun realityserie Chateau Meiland uitzendt, wil verder niet reageren op de ophef die is ontstaan en zegt dat zaken buiten het programma om "voor rekening van de familie zelf" zijn.
Wel zegt Talpa voor vrijheid van meningsuiting "en tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen" te zijn.
De familie Meiland heeft zelf nog niet gereageerd op de ophef.
Het Hart van Nederland-panel bestaat op dit moment uit zo'n 40.000 leden. Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. Kijk hier voor meer informatie over het panel en meld je aan!
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.