Entertainment
20 juli 2023, 13:48
Zwijgend tegenover elkaar zitten in een jacuzzi. Drie gangen eten in een restaurant. Een man die de liefde van zijn leven moet kiezen uit meerdere vrouwen. Lang Leve de Liefde is elke dag een kijkcijferkanon, First Dates wordt elk jaar weer opnieuw uitgezonden en ook B&B Vol Liefde weet sinds het nieuwe seizoen een miljoen kijkers per dag te trekken. Waarom kijken we toch zo graag naar datingprogramma's op televisie?
Je zou denken dat je toch juist die awkward scènes in zo'n programma niet wil zien. Een stel dat voor het eerst zoent, terwijl er meerdere camera's op ze gericht zijn. De zoen gaat alleen niet zo soepel. De een wil nog net wat meer dan de ander. Het kan niet ongemakkelijker. Toch kijken we het met zijn allen.
En werd de clip die we hierboven beschrijven zelfs een van de meest gedeelde clips ooit op onze Facebook-pagina:
"We zijn mensen die geïnteresseerd zijn in menselijke relaties. Daarom kijken we graag naar realitytelevisie. Onderdeel van menselijke relaties is het vinden van een partner, daarom zien we dat ook graag", legt mediawetenschapper Linda Duits (Universiteit Utrecht) uit.
Wat het vervolgens nog interessanter maakt, is dat echte mensen in onechte situaties worden geplaatst. Bijvoorbeeld daten in een B&B, of überhaupt daten met heel veel camera's erbij. Dat maakt het leuker om naar te kijken. "Die echte mensen voelen ook echte emoties en daardoor voelen wij weer emoties."
Datingprogramma's bedienen daarom een hele grote groep kijkers. "Er zit veel prettigs in om te kijken naar hoe anderen dat soort gesprekken aangaan. Als je zelf in een relatie zit, maar ook als je niet in een relatie zit."
Het is een stukje identificatie, maar ook juist een stukje disidentificatie, zegt Duits. "Een datingprogramma laat maatschappelijke, klasse-, genderverschillen zien. Allemaal aspecten van de menselijke aard waarin wij geïnteresseerd zijn, maar niet per se ons mee identificeren."
Daarnaast is het kijken naar ongemakkelijke momenten juist iets dat we leuk vinden, zegt Duits. De formats van deze programma's zorgen namelijk voor goede gesprekken bij de koffieautomaat. "Het zit in de mens om te willen praten over anderen. Wist je al dat Paul een nieuwe vriendin had? Als het niet over je vriendengroep gaat, voel je je ook niet schuldig erover als je gaat roddelen."
Toch is het de vraag hoelang deze programma's nog populair blijven. Soms is de kijker even uitgekeken op een format, maar kan dat format later weer aanslaan.
"Denk aan Temptation Island. In de 00's waren mensen daar klaar mee. Maar een aantal jaar geleden werd het programma weer uit de koelkast gehaald en sloeg het hartstikke aan. Dat kan ook met deze programma's gebeuren."
De conclusie? "De succesformule van datingprogramma's is een combinatie van twee dingen: het gaat over alledaagse praktijken waar we ons makkelijk toe kunnen verhouden, op een negatieve manier omdat we erover kunnen roddelen en op een positieve manier omdat we er positieve emoties aan ontlenen."
En nu vanavond weer kijken.
TV-TALK is iedere ochtend te vinden in je favoriete podcastapp, zoals Spotify, Apple Podcasts of Juke. Of luister 'm direct via de speler hierboven. Abonneer om geen aflevering te missen! Wil je meepraten of iets met ons delen? Mail dan naar podcast.hart@talpanetwork.com of gebruik #TVTALK.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Lees ook
ZIEN: Blanka en Peter geven elkaar het jawoord bij eerste LLDL-huwelijk
Twitter giert over date van 'Scheetje' Karin bij Lang Leven de Liefde: Lelystad en Almere kent ze niet
Beroemde Ik Vertrek-deelnemer doet mee aan Lang Leve de Liefde, maar wordt niet herkend: 'Ernstig'
ZIEN: Date onder de indruk van enorm vals zingende Jolanda in LLDL
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.