Het beste van Hart
5 juni 2024, 23:32
Steeds meer jongeren laten zich verleiden tot een misbaar beroep, blijkt uit onderzoek van recruitmentbureau Pro Contact. Het zorgt voor enorme zorgen bij kleine ondernemers, want die kunnen niet meer aan goede jonge werknemers komen. "Vroeger wilden kinderen brandweerman- of vrouw worden, nu is het influencer", zegt het recruitmentbureau.
Jongeren willen het liefst snel en veel geld verdienen en nemen een voorbeeld aan influencers die op sociale media pochen met dure kleding en een extravagante leefstijl. "En die beroepen kunnen eigenlijk gemist worden."
Ben jij fan van de website van Hart van Nederland en wil je die standaard op het startscherm van je telefoon? Dat kan! Op deze manier download je Hart van Nederland op iOS of Android en heb je altijd een icoontje op je startscherm staan, net als andere nieuwsapps.
Daarom vindt 65 procent van de werkgevers dat jongeren beter moeten worden voorgelicht over de baanvoorspellingen op lange termijn, blijkt uit het onderzoek. "Werkgevers vinden het vooral zorgwekkend hoe jongeren hun toekomstkeuzes maken", zegt Noud Baijens van Pro Contact.
"De voorspelling is dat de arbeidskrapte de komende jaren toeneemt en jongeren zijn cruciaal voor het bedrijfsleven. Sectoren als de zorg, techniek en onderwijs luiden al langer de noodklok. Deze sectoren worden door jongeren als minder ‘sexy’ gezien en zijn de dupe van de toenemende bullshit-banen."
Ook Peter Nauts werd slachtoffer van zo'n bullshitbaan. De oud-influencer zag een glansrijke toekomst voor ogen, maar kwam er al snel achter dat zijn content hem niet opleverde wat hij wilde. "Ik kon een redelijke boterham verdienen uit de content die ik maakte, maar voor stabiliteit moest ik iets anders doen." Peter volgde een opleiding in de zorg. "Ik heb nu zekerheid en ik voeg iets toe aan de maatschappij."
Toch zijn er ook jongeren die een gewild beroep gaan uitoefenen. Zo zijn de leerlingen van het Hout en Meubileringscollege Amsterdam druk met het afronden van hun afstudeerproject. De studenten worden wel geprikkeld door de gouden bergen, maar oefenen liever een ambacht uit, vertellen ze in bovenstaande video.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Lees ook
Tevredenheid over eigen gezondheid onder jongvolwassenen laatste paar jaar gedaald
Meer jongeren lopen risico op problematisch social media gebruik: 'Ik denk dat ik verslaafd ben'
'Jongeren voelen zich net zo slecht als tijdens de coronapandemie'
'Nederlanders zijn bijna kwart van inkomen kwijt aan woonkosten'
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.