Terug

Volg Hart van Nederland

Mindervaliden wachten soms maanden op reparatie rolstoel: 'Al 2,5 jaar bezig'

Het beste van Hart

6 juni 2023, 22:49

Je bent afhankelijk van een rolstoel, maar moet soms maanden wachten totdat die rolstoel kan worden gemaakt als die stuk is. Bart de Bruin uit Nijmegen weet er alles van, en hij is lang niet de enige. Doordat onderdelen slecht leverbaar zijn, loopt de reparatie van een rolstoel erg traag. Dat zorgt ervoor dat deze kwetsbare groep mensen nog verder in hun vrijheid wordt beperkt.

Zestig pagina’s dik. Zo lang is het logboek dat Bart bijhoudt met contactmomenten tussen hem, het zorgbedrijf en de gemeente Nijmegen. Al jaren is Bart afhankelijk van een rolstoel. Omdat hij niet zonder kan, gebruikt Bart zijn rolstoel dagelijks intensief. “Ik ben al tweeënhalf jaar bezig om een nieuwe rolstoel te kunnen krijgen. De huidige is gewoon op", stelt Bart.

"In de afgelopen tijd is mijn rolstoel meermaals gerepareerd. Buitenom de lange wachttijden voor onderdelen die kunnen oplopen tot meerdere maanden, is ook het contact en de diensten van monteurs niet goed.”

Ook rolstoelgebruiker Rhea Elise herkent de problemen. Het heeft grote impact op haar leven:

Gehandicapten wachten soms maanden op reparatie van rolstoel
2:13
Gehandicapten wachten soms maanden op reparatie van rolstoel

Rhea Elise hoopt de dienstverlening van zorgbedrijven zo veel mogelijk te kunnen omzeilen. Daarom is zij een crowdfunding gestart. Met het geld hoopt zij een nieuwe woning en elektrische rolstoel te realiseren.

Moeilijk leverbaar

Onderdelen voor een elektrische rolstoel, zoals een motor, zijn moeilijk leverbaar, beaamt ook Welzorg. Een woordvoerder van de firma laat aan de redactie van Hart van Nederland weten: “Met name in 2022 waren de levertijden erg lang, als gevolg van wereldwijde problematiek, zoals corona en transportproblemen." De meeste problemen zien ze bij complexere maatwerk producten. "De problematiek in Nijmegen is vergelijkbaar met de rest van het land en speelt branche-breed."

Dat het probleem niet gebonden is aan de regio Nijmegen, weet Ieder(in). De organisatie maakt zich hard voor de positie van mensen met een beperking in de samenleving. “Hulpmiddelen en onderdelen daarvoor leveren verloopt al jaren moeizaam. Dit probleem zien wij in heel Nederland. Het heeft bij ons top prioriteit. De mensen zijn de dupe van falende dienstverlening.”

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.