Terug

Volg Hart van Nederland

TUI-vlucht maakt noodlanding om kapot cockpitraam: gestrande passagiers aan lot overgelaten in Roemenië

TUI-vlucht maakt noodlanding om kapot cockpitraam: gestrande passagiers aan lot overgelaten in Roemenië

Persoonlijke verhalen

18 sep 2022, 09:18

Een vliegtuig van reisorganisatie TUI, dat onderweg was van het Turkse Antalya naar Rotterdam, heeft zaterdagavond een noodlanding gemaakt in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Het raam van de cockpit was zwaar beschadigd na een botsing met vogels. De passagiers hebben de afgelopen nacht op de luchthaven moeten slapen. Zij klagen op social media over het gebrek aan communicatie met touroperator TUI. "Waarom geen hotel?"

Dat melden gestrande passagiers. Ze beklagen zich dat vannacht op de luchthaven aan hun lot zijn overgelaten. Zo hebben de bijna 200 Nederlanders passagiers op de koude vloer moeten slapen en hebben ze geen toegang tot medicijnen.

Botsing met vogel

De TUI-vlucht OR3042 vertrok zaterdagavond om 18.53 vanuit Antalya met al met bijna twee uur vertraging. Volgens de site Flightradar24 maakte het vliegtuig rond 21.00 uur het een noodlanding op het vliegveld van Boekarest. Door een botsing met een vogel was het raam dusdanig beschadigd dat de piloot moest uitwijken.

Aan boord was er veel paniek door het ongeval. "Het was een ruwe landing", vertelt passagier Kim Heijdenrijk aan Hart van Nederland. Na de landing moest een persoon nagekeken worden op de landingsbaan door het toegesnelde ambulancepersoneel. "Na twee uur gewacht te hebben in het vliegtuig werden we in bussen gestopt. In de tussentijd zegt Kim maar weinig gehoord te hebben van TUI."

Geen communicatie en eten op eigen kosten

"We hebben twee uur in het toestel gezeten waarna we deze mochten verlaten en overnachting geregeld zou worden", vertelt Kim verder. Volgens de Nederlander geeft TUI ‘tegenstrijdige informatie’ en is de luchtvaartmaatschappij slecht bereikbaar. "Vervolgens kregen we midden in de nacht een sms van TUI dat ze geen overnachting hebben kunnen regelen."

Ook laat passagier Kim weten dat haar bejaarde moeder op de koude grond moet slapen, zelf heeft ze weinig tot niets kunnen slapen. Onder de andere passagiers zitten ook ouders met kleine kinderen die op de luchthaven niet aan babyvoeding en medicijnen kunnen komen. Pas rond 00.30 uur, toen ze al ruim drie uur van boord waren konden de passagiers iets eten, "uiteraard op eigen kosten", weet Kim verder te melden.

Vlucht terug naar Nederland

TUI-woordvoerder Petra Kok laat aan Hart van Nederland weten dat zij het spijtig vinden dat de passagiers op de luchthaven hebben moeten slapen. In een persbericht laat de touroperator weten dat een 'lokale afhandelaar' de opdracht heeft gekregen om hotelkamers te vinden voor de 189 passagiers, "dat bleek bijzonder lastig voor deze grote groep mensen." Mensen mochten wel op eigen kracht een een hotelkamer vinden, de kosten daarvan konden dan gedeclareerd worden bij TUI.

Het vliegtuig met de gestrande passagiers is iets voor 14.30 uur aangekomen op Rotterdam/The Hague Airport.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.