Terug

Volg Hart van Nederland

Moeder met jonge kinderen opgelicht met niet-bestaande vakantievilla in Kenia

Persoonlijke verhalen

27 dec 2021, 19:26

Een groep van 11 ervaren reizigers is in een oplichtingstruc op Booking.com getrapt. Vlak voor vertrek hadden ze nog contact met de villa die ze geboekt hadden in Watamu in Kenia. Bij aankomst blijkt de accommodatie helemaal niet te bestaan.

Sabine de Witte is reisjournalist en onderdeel van de groep. Middenin de nacht moeten ze met twee kleine kinderen op zoek naar een slaapplaats. Het reisbureau Booking.com is slecht bereikbaar en helpt ze niet verder. "Ik boek juist via een bedrijf als Booking.com omdat je dan nog soort van 'beschermd' bent. Dat dacht ik echt", vertelt Sabine aan Hart van Nederland. "Watamu is een toeristische plek met zijn witte zandstranden. Het is nu topdruk in Kenia met kerst, omdat je hier nog relatief veilig naar toe kan reizen met coronamaatregelen. De villa was al maanden terug geboekt. Het reisbureau heeft dus geen property check gedaan."

Via via lukt het het gezin om een plek te vinden waar ze de nacht kunnen doorbrengen in een huis dat nog in aanbouw is.

Luxe-problemen, maar toch

Een dag later heeft Sabine de Witte contact kunnen krijgen met Booking.com en is er een plek in een resort gevonden voor de groep. "Het zijn eigenlijk luxe-problemen, en dat weten we ook, maar we hadden dus een mooie villa met een chef. Dat is hier best gebruikelijk. Nu zitten we in een resort waar ze ontbijt serveren, maar waar geen ijskast is. Onhandig met de kinderen. Je vertrouwt toch op een bedrijf als Booking.com. De betaling van de villa is niet via de site gegaan, maar daarbuiten om. Daar hadden we misschien alerter op moeten zijn, maar ja..."

Accommodatie van platform gehaald

Een woordvoerder van Booking.com laat woensdag weten dat ze hun excuus hebben aangeboden en het oorspronkelijke bedrag van de reservering terugbetaald. "Aangezien ons doel is om aangename reiservaringen te bieden, is dit incident niet wat we willen voor onze klanten", aldus de woordvoerder van het bedrijf. "Daarnaast betalen we het kostenverschil met de alternatieve accommodatie die zij hebben betrokken, en een aanvullend bedrag als teken van goede wil."

De desbetreffende accommodatie en het account zijn inmiddels van de site gehaald en geblokkeerd.

Frank Oostdam van de ANVR , de branche organisatie van reisaanbieders, kent dit soort verhalen. "Uiteraard komt dit wel voor. Het gebeurt niet dramatisch veel, maar in drukke periodes zoals de zomer en de kerstvakantie als veel mensen gaan hoor je weleens zo'n scam-verhaal. Bijvoorbeeld bij Airbnb of Booking.com. Ik adviseer reizigers altijd te letten op een keurmerk zoals wij dat hebben."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.